[IAN] Clovek ve vakuu -- rozreseni? Tezko.

Peter Begeni PBegeni na usske...
Pondělí Únor 25 08:05:16 CET 2002

Dufam, ze nexete odstupit od povodneho zameru s pokusom kvoli protestom niektorych zucastnenych (myslim tym pokusy s krysou).
Laboratorne krysy su na to urcene. Co sa tyka etickeho hladiska, je to len uhol pohladu. Urcite je to etickejsie, ako
zavriet tam cloveka (a to len z pohladu moralky vladnucej v nasich koncinach) - z pohladu moralky vladnucej v obdobi druhej svetovej vojny
vo velkej risi by bolo mozne lepsie tam hodit hociakeho cloveka nie germanskej rasy.
Ludom, ktorym to vadi sa nemusia zucastnit pokusu a nemusia o tom citat (pravdou je, ze tieto maily su im vnucovane).  Denne sa v nasom state zabiju
stovky krys na vedecke ucely, a tie ucely so casto mozno "menej vedeckejsie", ako pokus s vakuom.
Napr. kamarat biofyzik potrebuje k svojmu pokusu potkana, ktory zomrel bez stresu (ma to vplyv na kvalitu srdecnych buniek). No
a malo ktory potkan umrie bez stresu, lebo uz ked ho chytis do ruk, tak preziva stres. Tak usmrti denne desiatky potkanov, ktorych po zisteni,
ze kvalita srdecnych buniek je nedostatocna, hodi dio "kosa". A je to bezna prax, dejuca sa pod zastitou SAV.
Z nabozenskeho hladiska su Cechy prevazne krestanska krajina, no a krestanske nabozenstva tiez s tym vo vacsine pripadov nemaju problem.
Ja osobne nevidim ziaden problem, pokial by pokus prebiehal podla zakona o tyrani zvierat (ak taky existuje). Snad jediny problem by
bol len ten, ze by sa tato debata mohla presunut niekde inam, aby maily s takym obsahom neboli vnucovane citatelom, ktorym to vadi.
Tot vsjo. Dufam, ze som nikoho neurazil, ak hej tak sa ospravedlnujem, nemyslim to v zlom.
Begi

Neni problem, bezna rotacni vyveva tohle splnuje. Vysoke vakuum se
samozrejme dela dlouho (a s pouzitim dalsi vyvevy), ale snizeni bodu
varu vody pod 0 stupnu je otazka nekolika vterin. S jablkem to zkouset
nebudu, to nic nedela.
  Explozivni dekomprese se dela tak, ze se vezme kousek hajzltrubky a
ta se z kazde strany ucpe zaslepkou s o-krouzkem. Predtim se to umyje
v benzinu, takze vytazeni te zaslepky je tezke a dlouho trva. Da se to
do vakuove komory, podtlak zacne tu zaslepku vytahovat, ta po par
minutach nahle vyletne - a s jablkem ulozenym vevnitr to zase nic
neudela.

Ales Prochaska