[IAN] Viditelnost ISS

Petr Scheirich psch7513 na yahoo....uk
Neděle Únor 17 19:37:00 CET 2002

> [...]
> zjistil, ze rozdil dela vzdy 66 vterin.
> As =
> http://www.heavens-above.com/PassSummary.asp?lat=50.217&lng=12.183&alt=0&loc
> =As&TZ=CET&satid=25544
> Velke Karlovice =
> http://www.heavens-above.com/PassSummary.asp?lat=49.367&lng=18.300&alt=0&loc
> =Velke+Karlovice&TZ=CET&satid=25544
>
> 1) Spocte nekdo jestli to odpovida dobe potrebne k preletu uzemi 412 km na
> zemi? Asi by melo, ze ? vetsina preletu je vychod - zapad. Pri jinem smeru
> preletu to asi bude jinak. Ale porad je ta minuta maximalni rozdil nebo ne?

Za predpokladu, ze druzice leta nad rovnikem (coz zrovna pro ISS
neplati) odpovida 412 za 66 sekund obezne dobe 1 hodina a 47
minut, coz myslim pro ISS sedi docela dobre.
Ale vetsina preletu neni vychod - zapad (to by druzice letaly proti
smeru rotace zeme a to by bylo energeticky znacne nevyhodne),
ale zapad - vychod.
Plus minus deset minut mi take pripada hodne, spis bych rekl, ze
spravnejsi by bylo napsat v rozmezi deseti minut kolem
predpovezeneho okamziku (= plus minus pet minut). Ale tento udaj
neurcuje jake mohou byt casove rozdily pri pozorovani z ruznych
mist republiky ale pri pozorovoani z jednoho mista (jakehokoliv).
Parametry obezne drahy kazde druzice se totiz zvolna meni a
predpovedi preletu se sice delaji podle nejnovejsich dostupnych,
ale i ty jsou urceny s nejakou chybou a navic pri predpovedich
napr. tyden dopredu tato chyba (oproti skutecnym elementum)
pochopitelne narusta.
Ostatne, nejjednodussi zpusob, jak to zjistit, je, nechat si na
heavens-above vygenerovat mapku preletu s casovymi udaji a pak
to porovnat s realitou.

> 2) Me spis nez to, ze to nejsou minuty, ale jen jedna minuta rozdilu (navic
> kde IAN vzali ty desitky minut ?) zarazilo to, ze v Asi ma byt videt prelet,
> ktery neni videt v Karlovicich a  obracene. Zde hraje roli, co? Postaveni
> Slunce, vyska lodi nad obzorem nebo jeste neco dalsiho?

Roli hraje vice faktoru.
ISS obiha po draze se sklonem pribl. 50 stupnu k rovniku. Kdyz si
tuto drahu promitneme na mapu celeho zemskeho povrchu
dostaneme jakousi "sinusovku", dvakrat protinajici rovnik.
Jednodussi je predstavit si to na zemskem globu, kde prumet
drahy druzice vykresli kruznici. Tato "sinusovka" ci kruznice se po
zemskem povrchu posouva tim, jak se sklada obezny pohyb
druzice s rotaci Zeme.
ISS obiha ve vysce asi 400 km, coz znamena, ze v kazdem
okamziku je ze zeme viditelna z kruhu o polomeru 2200 km (uzemi
velke asi jako Australie). Jeho stred je v miste prumetu druzice na
zemsky povrch a s tim jak druzice obiha se posunuje po zemi.
Pokud je geometrie takova, ze vrchol "sinusovky" (druzice
dosahuje nejvyssich zemepisnych sirek) je dejme tomu nad nultym
polednikem, pak na zemepisne delce 90 stupnu (~ Indie) preleta
druzice nad rovnikem (a naopak).
Podivame-li se do mapy, je jasne, ze kdyz je druzice nad rovnikem
na zemepisne delce odpovidajici Cecham, pak ji od nas jiz
nemuzeme spatrit.
Kruh o polomeru 2200 km je navic jen geometrickou uvahou, na
jeho okrajich bychom videli druzici primo na obzoru, takze v praxi
je tento kruh jeste mensi.

Dale pak ovlivnuje viditelnost druzice i zemsky stin, do ktereho se
pravidelne dostava. Jak to dopadne pro sledovatelnost z naseho
uzemi se muzete podivat zde:
http://mbox.troja.mff.cuni.cz/~psch7513/CLANKY/druzice.htm

Zdravi Petr