[IAN] dnesni velke zklamani

Jiri Dusek dusek na hvezdarna...
Pátek Únor 8 08:40:08 CET 2002

Vazeni pratele,
nevim, jak na nektere veci reagovat a at napisu cokoli, je mi jasne, ze
to -- v duchu Internetu jako takoveho -- vyzni spise v negativnim smyslu.

Fakt je, ze nova nova je bezesporu zajimavy ukaz a ja s velkym zajmem a
potesenim sleduji, jak se na jejim vyzkumu podileji i cesti hvezdari. Pravem
si tak uzivaji -- slovy Andyho Warhola -- svych patnáct minut slavy.
Faktem ale take je, ze srovnatelnych objevu a udalosti bylo v ceskych zemich
v minulosti cela rada, a presto jim media nevenovala takovou pozornost. Byt
si mnohdy zaslouzily jeste vetsi slavu -- alespon tricet minut.

Fakt je, ze by mel na IAN vyjit clanek o nove.
Faktem je, ze bleskova informace se na IAN uz objevila, navic se o ni
zminuje i Rudolf v pondelnim prispevku. Co vic? Clanek o zjasneni v Halfe?
Na to jsou snad jina media. Clanek o tom, jak k objevu zjasneni doslo? Proc,
kdyz se o tom lide dozvi na specializovanych strankach... V ramci zamereni
IAN vidim jako nejlepsi moznost pockat, az co se vyvrbi, a pak napsat
souhrn, stejne jako to navrhuje Rudolf. Neco jineho by samozrejme bylo,
kdyby byla nova lehce viditelna ocima a stala se tak skutecne dostupna
siroke verejnosti.

Fakt je, ze IAN informuji o deni v astronomii a kosmonautice.
Faktem je, ze Petr Sobotka je castecne zamestnancem brnenske hvezdarny,
ktera IAN z casti vydava a ktery za mnou zhruba pred tydnem prisel a oznamil
mi sve dobrovolne rozhodnuti, ze bude psat do IAN o promennych hvezdach.
Moje odpoved byla jednoducha: Petre, nerikej mi to, ale zacni chodit s
clanky. (Bohuzel, jenom o par dni pozdeji -- tentokrate uz pres e-mail --
vzkaze, ze ma lepsi zpravodaj. Inu proc, ne. Jeho vec.)

Faktem tedy zustava, ze lide kolem IAN delaji, co mohou. Vic casu na ne
nikdo z nas neobetuje, dokonce bych rekl, ze budoucnost bude jeste horsi.
Lehce se rika, napis uvodnik o tom a o tom, mel by tam byt takovy nebo
makovy clanek. Vsem temto lidem proto uz radu roku vzkazuji: Nemluvte,
neradte, piste. A to plati i v pripade nove novy. My delame, co muzeme. A
jestli si myslite, ze to dokazete lepe a s nami spolupracovat nechcete, na
Internetu je mista dost.

Jirka Dusek

PS: Co se tyka rypnuti Lubose Brata. Persea jsem bohuzel necetl, pac mi
vydavatele nebyly dosud schopni dodat papirovy vytisk a dle sdeleni naseho
knihovnika nebyl pred par dny jeste ani v knihovne. Nicmene na svou obranu
bych si dovolil rici, ze francouzska akademie ved pry kdysi take
odhlasovala, ze z nebe nemohou padat kameny... Byl jsem pritomen nekolika
diskuzim s profesionalnimi i amaterskymi pozorovateli a nikdy, nikde nepadlo
jednoznacne stanovisko. Nicmene tato diskuze sem v tomto okamziku nepatri,
nemelme pate pres devate.