[IAN] Zajimave cteni

Petr Scheirich psch7513 na mbox....mff.cuni.cz
Úterý Duben 9 20:04:25 CEST 2002

Ahoj.
Z nedostatku casu jsem si odpoledne precetl jenom abstrakt a
prislo mi to zajimave, ale rozhodne ne silene. Po tehle Happyho
rekaci jsem si myslel, ze jsem to asi preletl skutecne jen zbezne a
nepochopil a tak jsem si to precetl znovu a zjistil, ze jsem to
predtim pochopil spravne :-)) A opravdu mi na tom neprijde nic
sileneho. Faktem je, ze ve vnejsich castech Slunecni soustavy
je/bylo skutecne malo materialu (ktery by mohl akreovat ve velke
planety), uz jen fakt, ze u Neptuna velke planety nahle konci a
prechazeji skokem ve velke mnozstvi malych teles, je zajimavy. A
velka cast z tohoto smeti dodnes krizi drahu Neptunu (mj. Pluto).
Proc se tedy nespotrebovalo vsechno pri vzniku techto planet?
Vzdyt ve vnitrich castech Slunecni soustavy tomu tak neni, tam se
material spotreboval vsechen (s vyjimkou hlavniho pasu planetek a
ten zadnou drahu planety nekrizi). A to co tam dnes pozorujeme
jsou jen privandrovalci bud z Kuiperova pasu (Kentauri - mezi
Saturnem a Jupiterem) nebo z hlavniho pasu (blizkozemni
planetky).

To jsou otazky na ktere je dobre znat odpoved a pokud numericke
simulace pripousteji i tuto moznost (pro ty, co to jeste necetli:
zarodky Urana a Neptuna mohly pry vzniknout mezi proto-
Jupiterem a Saturnem a potom mohli byt gravitacne "vyhozeny" do
mist, kde jsou dnes), tak proc ne.

Zdravi Petr