[IAN] Re: Obloha on-line

Petr Pravec ppravec na asu....cz
Sobota Říjen 6 21:37:41 CEST 2001

Nahodou jsem zabrouzdal na archiv diskuze IAN.  Jen par komentaru
tak trochu bokem k nasledujicimu (podotykam, ze s clankem o ConCam
to moc spolecneho nema):

Jirka Dusek napsal:

> No, ja bych rekl, ze situace se uz dost zmenila. Pokud vim, tak se v rade
> pripadu dari takove prehlidky analyzovat temer on-line. Napr. u gravitacnich
> mikrococek, nebo u jednoho z projektu na hledani promennych hvezd (ted
> nevim, jak se jmenoval...) Totez se urcite tyka ConCam... (Dokonce je tam
> jakysi prunik spolupracovniku.)
>
> Problemem je predevsim archivace dat, ale i ta se asi nejak dari -- viz
> treba Sloan Digital Sky Survey apod. Ale na druhou stranu je tohle vsechno v
> plenkach.

SDSS neni "prumernou prohlidkou", nebot jeho 1 pozorovaci noc stoji pry 10000
USD. Z kousku tech penez lze jiste zaplatit i poradny archivacni system pro
velke mnozstvi dat.  Ovsem asi ne kazdy prehlidkovy projekt si muze dovolit
vysoke provozni naklady.  (Ostatne i SDSS mel -nebo mozna jeste ma, neznam
aktualni stav- problem prave s temi vysokymi provoznimi naklady, protoze i
kdyz byl zajem o jeho pokracovani, hrozilo jim (v cervnu, kdyz jsem o tom s
clenem tymu SDSS hovoril) uzavreni prave pro nedostatek penez na provoz.)  Je
mozne, ze archivace obrovskeho mnozstvi dat je pak vec, na ktere projekt
muze relativne bezbolestne usetrit.  Resitele projektu proste (bud on-line,
ci typicky do nasledujici pozorovaci noci) zredukuji ze snimku vse, co je
zajima, a pak mohou snimky smazat.  Nevyhoda je pak v tom, ze nikdo jiz pak
nikdy v budoucnu nezredukuje neco, co resitele projektu nezajimalo, nebo
o cem nevedeli, nebo co nezredukovali dokonale, pokud snimky nejsou
archivovany.  Pokud jde o prohlidky zamerene na NEOs, prinejmensim
LINEAR snimky nearchivuje.  Co se tyce planetek, zredukuje to vse relativne
slusne (i kdyz samozrejme v budoucnu by sly jeho snimky zredukovat jeste
lepe, kdyby byly archivovany), ale na ostatni objekty pokud vim kaslou.
(Na druhe strane to ale mozna moc lidi netrapi, protoze jeho system
je optimalizovan prave na vyhledavani NEOs a napr. fotometricke schopnosti
moc slusne nema.)  Prenos dat z prohlidek po internetu pak je uz uplna
zabijarna, pokud jich potrebujete opravdu hodne a ne jen presne definovanou
malou cast.  Takze, jak Jirka pise, je to porad jeste v plenkach ....
Anebo spise stale otazkou penez, ktere do toho vrazite.

Mejte se hezky.

Petr Pravec