[IAN] Jeste promenne hvezdy...

Jiri Dusek dusek na hvezdarna...
Pátek Březen 30 10:45:16 CEST 2001

Jak jsem rikal, co astronom to jiny nazor. Zatimco u nekterych typu
promennych hvezd se pozorovatele shoduji(zakrytovky, kataklyzmy apod.), u
jinych je tomu naopak. Ja sam -- stejne jako rada dalsich -- povazuji
vizualni sledovani vetsiny nepravidelnych a  polopravidelnych promennych
hvězd (az na ty, kde se drzi tzv. "hlidka") za nezajimava (v horsim pripade)
ci jenom velmi malo pouzitelna (v lepsim pripade). Ostatne ani v prilozene
reakci Dr. Lebzeltera neni o techto typech hvezd ani zminka (supernovam,
stejne jako novam zasvetim jeden z budoucich dilu serialu, vyznam
dlouhodobych pozorovani -- dobrych individualnich pozorovatelu v rozmezi
mnoha let -- pak potvrzuje i treba jiz zminovany Brian Skiff).

Ostatne, pokud se budeme trumfovat ve vyjadrenich. Existuje nekde oficialni
dokument o vztahu IBVS (one "hlasne trouby" vsech promennaru) k vizualnim
pozorovanim. Az budu mit cas, tak ho nekde najdu.

Co se tyka jakychsi citacnich indexu -- vsadim se, ze v takovem pripade
vyhraji fotoelektricka data na plne care. Inu, jsou vyrazne verohodnejsi a
predevsim je publikuji profesionalove.

Jirka Dusek
Hvezdarna a planetarium Mikulase Kopernika v Brne
www.hvezdarna.cz
Kravi hora 2
616 00 Brno
telefon: 05-41 32 12 87