[IAN] ??

Rudolf Novak novak na hvezdarna...
Středa Březen 7 13:23:19 CET 2001

Navrhuji to nejak sesumarizovat co kdo vlastne videl:

Z webu APO:

(Tue, 06 Mar 2001)
Ahoj Marku, pred 35 minutama sem dojízdel na hvezdarnu za vecernim
pozorovanim a co nevidim! Nádherny pomaly meteor, oranzove barvy, ktery
letel zhruba 5 stupnu severne od polarky az asi 10 stupnu od delta
Cepheus na severozapad. Jeste nez dohasl (uz sem myslel, ze ho cely
neuvidim, byl tam totiz kopec) tak se rozlomil asi na pet stejne jasnych
kousku a mnoho slabouckych, ktere letely asi jeste 3 stupne. Bylo 18:43
a meteor letel asi 1 sekundu, byl tedy velmi pomaly. Jasnost mel asi -1
až -1,8 mag, ale svitil Mesic, ktery odhad jasnosti zkreslil. Nevim
presne, jestli jsem ho uvidel 5 stupnu od te polarky, je to priblizne.
No co dodat, náádhera. A k tomu este 10 minut po nem letel MIR.
Zdravi Tom Zajíc (Vsetín)

Ja:
18:53 naoranzovely zdroj, asi tak -1mag hodne nizko nad obzorem (tak 20
deg), nehybal se, za asi 1-2s pohasl

Pan Mirek:
  vcera jsem se dostavil na 19:00 na Hvezdarnu Mikulase Kopernika v
Brne, abych
  se zucastnil pozorovani nocni oblohy. Nas pruvodce nam chtel take ukazat
  prelet MIRu. Kdyz jsme se rozhlizeli po nocni obloze, nahodou jsem se
podival
  smerem WNW kde mel co nevidet "vyjit" MIR a spatril jsem zablesk,
ktery byl
  jasnejsi nez Venuse. Po kratke chvili, zhasl, ale ne uplne a dale
pokracoval,
  aby se pak zjasnil a nas pruvodce pruvodce (ale i ja ) to oznacil za MIR.
  Toto jsem nepozoroval sam, ale asi pet dalsich pozorovatelu. Chtel
bych timto
  potvrdit pozorovani pana Roberta Cimrmana z Pzne.

Pan Cimrman:
cekaje na mup, nejdriv me zmatla naka jina druzice. kdyz sem videl ze leti
jinudy nez "ma letet" podle mapky na heavensabove, rychle sem se kouk
na wnw, odkud mel letet mir a tam sem videl zablesk (bylo to jeste v
pomerne svetle obloze, urcite jasnejsi nez venuse) ktery po pohasnuti
letel dal cestou kudy mel letet
mir. kdyz to dam dohromady i se spravnym casem, tak si myslim ze to byl
on, co se blejsklo. pozoroval sem to v Plzni.

(ja ale nevim kdy, kde a jak. tohle hlaseni by chtelo podat znovu a s
udaji jako u toho meho)

A pan Maly:
Tak jsem vcera chtel vyfotit Mir. Vse jsem si nachystal a pak jsem
zpanikaril a stocil fotak na prave proletajici druzici. Podle elementu drahy
na heavens-above ta moje tam neni ... O to mi ale nejde. Krome toho jsem
videl s nejvetsi pravdepodobnosti zablesk, ktery heavens-above
nepredpovidal. Je mozne, ze druzice systemu Iridium si ted uz letaji jak
chteji nebo o co asi jde? Zblesk nastal v 18.42.00+-30s blizko Capely.

******************
Co z toho plyne?

V 18:54 letel poradkumilovne MIR. Cca 10 minut pred nim letel od severu
k zapadu pobliz Polarky bolid.
Aby to ale nebylo vse, minutu pred MIRem se nad zapadem objevil zablesk
jakoby Iridiu z oka vypadeny.

Chapu to dobre?????

Jinak me napada - neni ten problem s predpovidanim HA v tom, ze Iridium
ma za sebou malem krach, cili
ty drahy jsou ted jine a HA nema nove elementy?

Rudolf