[IAN] raketoplan a ISS

Václav Houška houska na cb....cz
Pondělí Březen 5 13:44:15 CET 2001

Neletěl raketoplán _před_ ISS?
Máte pravdu - raketoplán letěl před ISS, tohle jsem si o tom zapsal do pozorovacího deníku:

20.10.2000 SELČ UT+2h, Meopta Sport 40x70
19:04  -  19:09

Pozorování letu ISS a raketoplánu STS-92 Discovery.
(K odpojení STS-92 došlo v 17:09 SELČ dle Heavens-Above.)
V 19:05 jsem na SZ uviděl letět od západu oba objekty. První letěl STS-92,
za ním ISS. STS-92 byl podstatně jasnější a obě tělesa byla asi 1 průměr
zorného pole (1,3°) od sebe.
V době kulminace (nad alfa UMi) byla tělesa od sebe dál než 1 průměr zorného pole,
STS-92 mírně jasnější než ISS.
Po přeletu na východní oblohu se jasnost obou těles vyrovnala, protože ISS
byla blíž.

Myslím, že když odlétá, tak přechází na nižší dráhu a tedy se pohybuje
rychleji.
Ano to plyne ze 3.Keplerova zákona. Raketoplán přibrzdí a jeho oběžná rychlost se sníží, zároveň se tím zkrátí velká poloosa jeho dráhy a raketoplán se začne pohybovat úhlově rychleji, tj zkrátí se oběžná doba. Jestli se nemýlím, mělo by to znamenat, že se za ISS nejprve trochu opozdí, ale ještě před dosažením poloviny oběhu ji "předežene".

S pozdravem a omluvou se za poněkud opožděnou odpověď.

Václav Houška