[IAN] Iridium

Antonin Holik ha-konf na espace...
Pátek Červen 1 10:57:51 CEST 2001

> niz

> nad
> velikosti

Mne se celkem osvedcilo odhadovat vysku nad obzorem delenim - namirim ruku
do nadhlavniku - pak dam druhou tak aby pulila uhel (prvni ruka - obzor).
Jde to celkem dobre , periferni videni dobre zapracuje. No a mam 45 stupnu -
to uz je dost uzky uhel na to, abych ho mohl dal delit proste odhadem -
potrebuji 30 stupnu - jsou to 2/3 z 45. Jeste lepsi je, kdyz jste 2 - prvni
takto da ruce do nadhlavniku a do 45 stupnu - a ten druhy ho opravi - z boku
je to videt lip. Clovek ma tendenci uhly u obzoru 'roztahovat' - 10 stupnu u
obzoru vam pripadne vetsi nez 10 stupnu v nadhlavniku. Mne to vzdycky
prekvapi, kdyz se kouknu nad sebe - kolik tam je mista a ze prvni odhad je
vzdycky horsi.
Je to ale rozhodne presnejsi nez to odmerovat rukou od obzoru - tam se chyba
scita.
Ale uhlomer je nejpresnejsi - doporucuji udelat nejake miritko - treba
trubku od alobalu nebo neco jako miridla na pusce - na to pak zespodu
pridelat uhlomer tak, aby smer 'nula' byl kolmy na mirici smer a smer 90
stupnu rovnobezny. Pak do stredu uhlomeru pripevnete snurku se zavazickem.
Natocite uhlomer, aby snurka ukazovala uhel a pres miridla muzete velice
presne zamerovat. Je to obzvlast vyhodne, kdyz mate vysoky lokalni obzor
(hory, stromy) nebo jste na svahu - tam jsou odhady obzvlast tezke.

Antonin Holik