[IAN] Olympus Mons

Tomas Havlik tomas.havlik na vsb...
Úterý Prosinec 11 13:30:22 CET 2001

Tedy, opet hlas neodbornika, lec myslim, ze spravne vysvetleni:
Masivy sopecnych kuzelu vznikaly po dlouhe desitky milionu let a to prevazne z lavy s nizkou viskozitou, proto jsou tak rozlozite a tento rozlehly masiv tedy i postupne pusobil na vrstvy pod nim, diky sve hmotnosti doslo k poklesu masivu,ktery byl jineho slozeni nez okolni vrsty do kterych se pokladal. kdyz pak vulkan prestal
fugovat, diky celkovemu utlumu sopecne cinnosti, eroze vice narusila starsi horninu, nez tu ktera vytekala po miliony let z vulkanu. Viz tutfove kuzele zname ze Zeme, treba stredni Turecko. Tufove kuzele ze sopecneho popela mnohem lepe odolavaji erozi nez starsi okolni horniny.
No a kdyz tedy eroze "odbrousila" starsi a material, vylouply se z toho zakladny vulkanu, drive skryty pod povrchem s mnohem vetsim sklonem nez ty co se formovaly na upatich krateru.

Tod asi vse, jestli se pletu, uz ted si sypu popel za krk.

rebel Tom