[IAN] binarni planetky

Petr Pravec ppravec na asu....cz
Pátek Duben 20 11:05:38 CEST 2001

Ahoj Honzo,

Tady na Ondrejove jsme zjistili podvojnost nekolika NEAs z jejich svetelnych
krivek.  U trech z nich (1994 AW1, 1991 VH a 1996 FG3) je ta podvojnost
prakticky jista, nebot vykazuji zjevne zakrytove/zatmenove efekty.
U dalsich ctyrech (5407, 1998 PG, 1999 HF1 a 1999 KW4) mame vetsi ci mensi
podezreni, ze rovnez jde o binarni systemy, protoze jejich svetelne krivky
jsou dvouperiodicke s podobnymi charakteristikami, jako jsou svetelne krivky
tech trech vyse zminenych, ale bude to chtit jeste potvrdit dalsimi
pozorovanimi.  Krome techto tri jistych a ctyrech moznych binarnich NEAs
jsme jeste nezavisle potvrdili binaritu dvou dalsich (3671 Dionysus
a 2000 DP107), ktere zjistili jini.  Takze takovy je soucasny stav.
Nepublikovana mame pak jeste pozorovani jednoho dalsiho jisteho
a jednoho podezreleho binarniho systemu, vsechno male NEAs.

Fakt, ze jsme tyto binarni NEAs (vznikaji pravdepodobne slapovymi
rozpady vetsich NEAs s tzv. "rubble pile" strukturou -tedy teles slozenych
z mensich kusu vazanych pouze gravitaci- pri jejich tesnych pruletech
kolem Zeme dle teorie Bottke&Melosh - nami pozorovane parametry techto
binarnich NEAs jsou v dobre shode s touto teorii), tedy fakt, ze jsme
vetsinu techto binarnich NEAs nasli my, pricemz dalsi dve jsme
jeste potvrdili, neni nahoda.  Provozujeme zde na Ondrejove systematicky
program sledovani svetelnych krivek NEAs, ktery je nejproduktivnejsi
na svete.  Jine stanice nemaji k dispozici dostatek pozorovaciho casu, aby
NEAs behem jejich vetsinou kratkych obdobi pozorovatelnosti mohly poradne
systematicky sledovat.

Co se tyce velkych binarnich planetek v hlavnim pasu, ty jsou samozrejme
objevovany primo, snimkovanim velkymi dalekohledy.  Na male binarni
NEAs nemaji ovsem velke dalekohledy dostatecne rozsliseni,
takze ty muzeme detekovat zatim jen dle svetelnych krivek nebo radarem.

Petr Pravec