[IAN] Re: [IAN] Kosmická katastrofa

Pavel Gabzdyl gabzdyl na hvezdarna...
Úterý Duben 17 18:16:12 CEST 2001

Preji hezky den,
Kruh Aleutskych ostrovu by byl jiste moc hezky a opravdu velky krater, ale v
tomto pripade
se zcela urcite nejedna o impaktni strukturu. Petr Pravec mel pravdu, ze jde
o pomerne mladou
geologickou oblast. V Aleutskem prikopu se totiz podsouva Pacificka deska a
proto zde
dochazi k silne vulkanicke cinnosti doprovazene cetnymi zemetresenimi.
Nekolik desitek
Aleutskych ostrovu jsou tedy aktivnimi sopkami.

Hledat 250 milionu let starou impaktni strukturu nebude vubec jednoduche.
Nejde pouze
o silnou vrstvu sedimentu, ale take o skutecnost, ze v te dobe byly
kontinenty
rozmisteny velmi odlisne nez dnes. Nejstarsi zname pozemske impakty
(napr.Manicouagan v Kanade
se starim asi 214 milionu let a prumerem 100 km) se totiz zachovaly pouze v
tech castech kontinentu,
ktere nepodlehly velkym geologickym zmenam. Mozna impaktni krater, ktery
"vyhubil trilobity" nebude nikdy nalezen...

Pavel Gabzdyl

Yucatan nebo do Mexického zalivu.
superkrater. Nespadlo to tehdy sem?