[IAN] precese

Petr Scheirich PSCH7513 na milada....mff.cuni.cz
Pátek Duben 6 15:21:08 CEST 2001

> Tak se to většinou v knihách o astronomii prezentuje
> a bývá u toho mapka hvězdné oblohy s vyznačenou kružnicí,
> po které se pohybuje severní pól kolem pólu ekliptiky,
> ale ve skutečnosti je to asi trochu složitější,
> protože se mění nejen orientace zemské osy,
> ale také její sklon k rovině ekliptiky.
> Onehdy jsem viděl v jednom článku údaj
> 41 000 let pro změny náklonu, 23 000 let pro precesi a
> 100 000 let pro změnu excentricity,
> ale netuším, nakolik jsou tahle čísla spolehlivá.
>
>       Pavel

Ty cisla nepotvrdim, ale ona to neni zmena sklonu zemske osy vuci
ekliptice, ale prave naopak (zmena polohy ekliptiky vuci rotacni ose).
Pusobenim planet na Zemi se meni rovina obehu Zeme okolo Slunce (tzv.
planetarni precese) a to je asi onech 41 000 let.
Jinak zmena smeru rotacni osy je zahrnuta jenom v precesi a nutaci.
Pak je tu jeste tzv. Pohyb polu, ale to je pro zmenu zase zmena rotacni
osy vuci zemskemu telesu.

Petr