[IAN] Aurora i dnes?

Jan Hollan jhollan na amper....muni.cz
Pondělí Duben 2 14:14:49 CEST 2001

On Mon, 2 Apr 2001, Tomas Havlik wrote:

> Zdar
> Taky jsem vcera hledel nekolikrat a i presto, ze bylo uplne jasno ,
> nevidel jsem nic neobvykleho. Doba nekolikrat mezi 20-22 hod.

Ona ani aurora byt nemela, leda tak do peti stupnu nad obzorem...

Nicmene divat se tu a tam staci jen tehdy, kdyz by slo o tak vyjimecnou
auroru, jako byla ta 6. dubna 2000 -- takovou, kde je neco videt skoro
porad. Mensi aktivity mohou znamenat, ze se nejaky jev objevi treba i mene
nez na minutu. Kdo chce neco zahlednout, musi se zkratka divat porad. Ve
svetelne znecistenych lokalitach (se svetlou severni polovinou nebe v
malych uhlovych vyskach) se krome toho spolehlive pozna polarni zare jen
jako zmena, kterou clovek zrovna vidi, jak se deje. Nemusi si ji vsimnout
dvema pohledy nasledujicimi minutu za sebou.

I ja jsem urcite uplny zacatek pozorovatelnych jevu z Kravi hory
nezachytil, neb jsem se casto chodil divat, jestli je ten tok energie do
auroralniho ovalu pres 100 GW. Na internet by se mel divat nekdo jiny nez
ten, kdo je zrovna na venku na strazi. A na strazi by na hvezdarnach nekdo
behem nadejnych noci mel trvale byt, nebo jeste lepe na severnim kraji
mesta s temnym nebem na severu. Jednak muze videt fantasticke divadlo a
jednak tak muze hvezdarna placena z verejnych prostredku verejnosti
skutecne poslouzit.

Podstatne je ale hledet na nebe tu spravnou noc...

ahoj Jenik