Environmentální aspekty vyu­žívání energie

Yvonna Gaillyová, Jan Hollan

Cíl předmětu

Blahobyt většiny obyvatel zemí s rozvinutým prů­myslem a průmyslovým zemědělstvím je založen na uměle vyvolávaných ohromně velikých tocích ener­gie. Vznikl díky fosilnímu uhlíku, je jím doposud poháněn, a je čím dál zřejmější, že to tak nemůže trvale pokračovat. Jednak proto, že nejvýhodnějších fosilních zásob, totiž ropy, je málo a jejich spotřeba stoupá (a alespoň poptávka, už vlivem rozvoje Číny, nadále stoupat bude), a jednak proto, že emise oxi­dovaného uhlíku ze sedimentů výrazně zesílily a na­dále zesilují tepelně izolační schopnosti zemské at­mosféry (a všechny vlády se proto dávno shodují, že je potřeba je snižovat).

I v Česku už značná část obyvatel ví, že neomezené využívání fosilních paliv (z nich zásob uhlí je dosud nesmírně mnoho) není nadále možné (v západní Ev­ropě to vědí všichni), ba že je dokonce nemravné. Jako východisko se zpravidla uvádí použití nefosi­l­ních zdrojů, přičemž zastánci dosavadní energetiky správně uvádějí, že tak vydatné se stát nemohou (a pokud některý berou vážně, pak jen zdroje ja­der­né). Současně berou jako samozřejmé, že umělé toky energie do budoucna nemohou výrazně klesat, naopak že musí růst.

Úkolem předmětu je, aby absolventi získali přehled o současném stavu poznání v této oblasti a byli v zá­sadě schopni vést diskusi s těmi, kteří nevidí potřebu velkých změn současné praxe nebo alespoň trvají na tom, že velké změny možné nejsou.

K tomu je nutné se zorientovat v pojmech (zejména fyzikálních), poznat principy, proč se při změnách složení ovzduší mění klima, seznámit se s velikost­mi různých toků energie v naší společnosti a s možnostmi je výrazně snížit (bez valné újmy na blahobytu) – technologicky i organizačně – a ko­nečně získat přehled o přírodních tocích energie, které můžeme uměle odvětvit tak, aby poháněly naši společnost (jejíž spotřeba bude patřičně snížená) místo energetiky fosilní. Také se poněkud vyznat v legislativních rámcích dnešních a potřebných bu­doucích.

V České republice má v této oblasti dobrý přehled málo lidí, což vede k pokračujícímu zaostávání za společenským i technickým rozvojem zemí s pově­domím mnohem lepším (většinou starých členech EU). Absolventi předmětu mají být těmi, kteří budou motivováni i kvalifikování k tomu, aby české zaostávání zmenšili. Do značné míry jim k tomu bude stačit aplikovat znalosti a praxi ze sousedních zemí.

Informace k předmětu jsou na adrese http://amper.ped.muni.cz/eave


Rozvrh 2008 – čtvrtky v 14 h, učebna 32


21. 2.

Úvod do předmětu. Co je energie (a co není), toky energie; teplo, elektřina, práce, watty, jouly, Mtoe (JH); odkaz: velici­ny.pdf

28.2.

Globální změny klimatu – fyzika sklení­kového jevu, složení atmosféry, nové poča­sí, současný stav poznání (JH)

6. 3.

Globální změny klimatu II (JH); odkazy viz http://amper.ped.muni.cz/gw/ipcc_cz

13. 3.

(Rozprava k probraným, případně i dalším tématům – dotazy raději i předem e-mailem)

20. 3.

Uhelná energetika v České republice – hostuje Jana Kubáňová z Hnutí Duha

27. 3.

(doporučení – účast na konferenci CO2 Vy na to? FSS /Alternativně – projekce filmu Nepříjemná pravda)

3. 4.

Obnovitelné zdroje energie (přehled, legislativa a politika v ČR) – host Martin Mikeska, koordinátor programu Energie, Hnutí Duha.

10. 4.

Decentralizace energetiky (YG)

17. 4.

(Výjezd – Hostětín – nahrazuje i 24.4.

Téma – Pasivní domy, energeticky soběstačná obec, OZE v praxi.) (YG)

24. 4.

(nahrazeno výjezdem)

1.5.

(státní svátek)

8. 5.

(státní svátek)

15. 5.

Svícení a osvětlování, světelné znečištění, ochrana nočního prostředí (JH)

22. 5.

Závěrečný test


Předmět je zakončen testem – jeho úspěšné ab­solvování je podmínkou udělení zápočtu. V pří­padě neúspěšného testu je potřeba zpracovat třístránkový až pětistránkový esej na téma odsouhlasené vyučujícím.