V noci z 19. na 20. února 2005 jsme procházeli Hostětín a zkoumali jeho tepelné a světelné charakteristiky. V tomto textu se omezíme na ty světelné. Vycházíme z obrázků obsažených v adresáři noc_obr.
Obr. 01 je pohled z okna nad schody do podkroví moštárny. Ukazuje
oslnivé lampy v autobusové zastávce, před obchodem a za náměstím.
Maxima jasů terénu jsou 10 nt (nt je značka nitu, což je název
pro kandelu na metr čtvereční, který se nedostal do SI, aby nebyla
přeplácaná), běžnější na náměstí jsou kolem jednoho nitu. Barevné
kódování je v logaritmické škále, střed zelené je deset nitů, střed
červené jeden nit, střed modrozelené desetina nitu, střed purpurové
setina nitu atd. Vzhledem k tomu, že jde převážně o osvětlený sníh,
jasy je snadné přepočítat na intenzity osvětlení: jeden nit znamená asi
tři luxy (přesněji, 3,6 lx, při albedu sněhu 0.87 a dokonalém rozptylu
– intenzita osvětlení je jas krát pí děleno albedem, čili jas krát 3,6).
Zdroje světla: zleva osvětlená bus. zastávka, dále č. 9, 22, 23, 24
Na déle exponovaném obr. 02 je lépe vidět, že desetiny nitu (čili jednoho luxu) dosahují i šikmé střechy domů!
Obr. 03 je ze schodů obecního úřadu, štít skladu moštárny je vpravo od
středu snímku, moštárna sama je stěží patrná za extrémně oslnivou
lampou uprostřed návsi. Typický jas návsi je půl nitu, osvětlenosti
klesají k půldruhému luxu.
Zdroje světla: zleva č. 7, 8, 9, 22
Obr. 04 je východní cesta z návsi vzhůru, kolem kapličky (ta je až
vlevo za ohybem). Minima jasu cesty jsou půl decinitu, maxima přes
tři desetiny nitu.
Zdroje světla: č. 32
Obr. 05 a déle exponovaný
obr. 06 je pohled podél téže cesty dolů ke skladu moštárny. Maxima na
cestě jsou jen půl nitu. Čtyři desetiny nitu dociluje i štít skladu,
osvětlený oslnivou lampou z návsi. Minimum jasu cesty hned u kamery je
trochu pod půl decinitu, jen čtyři setiny nitu.
Zdroje světla: zleva č. 7, 8
Obr. 07 je pohled od brány ke Kundratům na mostek a rozcestí. Jasy cest
jsou od tří setin nitu do jednoho decinitu (až na stíny kolegů). Jinak
řečeno, intenzity osvětlení jsou od desetiny luxu do třetiny luxu, lze
jej označit za přiměřené. Horší je to s nejbližší střechou, ta má až
dvě desetiny nitu, ač se po ní neprochází ani kuny.
Obr. 08, už bez
pozorovatele měřícího intenzitu osvětlení luxmetrem, ukazuje minimum
jasu horní cesty jako dva centinity.
Zdroje světla: nalevo osvětlená fasáda (dům č.p.24) od sloupu č. 32, pravá část snímku oosvětlena z č.29
Obr. 09 a déle 10 je pohled na horní konec východní
cesty z návsi, kolem Kundratů k Bolečkům. Jsou patrná místa velmi
nepříjemně světlá, pod blízkou rtuťovou lampou na úrovni šesti
decinitů, pod vzdálenější sodíkovou lampou až dva nity (sedm luxů).
Hrozné jsou jasy fasád, až tři decinity, což při albedu 0.6 znamená
přes jeden a půl luxu.
Zdroje světla: zleva č. 29, 30
Obr. 11 a déle exponovaný
obr. 12 jsou pohledy dolů do vsi od bývalé
sušírny u Kundratů. Na kratčeji exponovaném snímku jsou patrné jen
zcela přeexponované lampy. Skupina lamp vlevo je z cesty na sever
k železniční zastávce. Jasy většiny nebe i sněhu jsou půldruhého centinitu.
Intenzita osvětlení sněhu je tedy sedm centiluxů, zatímco Měsíc by
v tuto chvíli i při jasném nebi dal ani ne desetinu, jen půl centiluxu
(při zataženém nebi ani ne setinu, pod půl mililuxu). Tento okraj obce
by měl být už blízký přírodě, je od ní ale vzdálen více než o dva řády.
Nejsvětlejší část dolní základny oblačnosti, osvětlená Slavičínem, má
celé tři centinity, čili je osvětlená desetinou luxu.
Zdroje světla: shluk nalevo č. 39 a výše, zbylé zdroje je těžko identifikovat
Obr. 13,
obr. 14 a
obr. 15 jsou detaily cesty k zastávce s plným
zoomem. Ty oslnivé lampy jsou příšerné (to snímky zdaleka nezachycují).
Jasy cesty jsou od jednoho decinitu do jednoho až max. dvou nitů, aneb
osvětlenosti od čtyř desetin do čtyř až osmi luxů.
Zdroje světla: č. 39 a výše
Další obrázky jsou od silnice do Hostětína od západu, až od odbočující
polní cesty na Jahodiska. Jasy sněhu v okolí obce jsou jeden centinit
(stokrát vyšší než přírodní), lampy v obci velice oslnivé.
Obr. 16 je
centrum obce, na
obr. 17 jsou lampy na cestě k zastávce. Na
obr. 19
exponovaném jen stodvacetinu sekundy jsou vidět téměř jen
nepřeexponované lampy (v popředí pak větev a sníh osvětlené asi autem),
obr. 20 ukazuje stejné panorama obce v jednosekundové expozici (lampy
jsou přeexponované více než o jeden řád).
Zdroje světla: Obr. 17: zleva 54, 52, 50, 48, 46, 44, 42, 40
Obr. 21 je pořízený níže, až z horního okraje obce, směrem k návsi.
Vozovka je beze sněhu, s jasy od dvou centinitů do sedmi decinitů.
Oproti situaci se sněhem jsou asi šestinové, intenzity osvětlení
asfaltu lze odhadnout na rozmezí čtyř deciluxů až asi patnácti luxů. (Za
druhou lampou ale už neklesá jas pod půl decinitu, čili osvětlenost pod
jeden lux.) Totéž ukazuje v detailu
obr. 22.
Zdroje světla: Obr. 21: zleva asi č. 12, 11, pak vpředu č. 1, 3. 5, 8, 22 | Obr. 22: totéž bez krajního č. 11
Obr. 23 a
obr. 24 ukazují opačný okraj obce, tedy pohled na západ,
první celek a druhý jen detail. (
Obr. 25 je stejně exponovaný – jednu
sekundu, což v tomto případě je dost málo – pohled zpět k výtopně).
Jasy vozovky v obci jsou od tří setin do tří desetin nitu (aneb
osvětlenosti od sedmi desetin luxu do sedmi luxů, při albedu asfaltu
0,13), průměr je asi jednu desetinu nitu (dva a půl luxu).
Zdroje světla: Obr. 23 a 24: zleva č. 20, 18
Obr. 27 ukazuje podobnou oblast pohledem zpět z obce na východ. Je zde
vpravo i třetí, slabší lampa. V její blízkosti klesá jas vozovky až pod
jednu setinu nitu (osvětlenost je pod čtvrt luxu, v pravém dolním rohu
jen desetina luxu). Stejně jako na předchozích obrázcích je nápadný
vysoký jas vzduchu kolem silných lamp (vinou převážně dopředného
rozptylu světla na aerosolech čistého hostětského vzduchu).
Zdroje světla: zleva č. 20, 18
Obr. 28 a
obr. 29 jsou pohledy na další dvě lampy k centru obce,
obr. 30 asi k týmž lampám naopak směrem od centra. Minimální jas mezi
lampami je pět centinitů, minima dál od lamp jsou tři milinity (příp.
jen dva). Minimální osvětlenosti jsou tedy jeden lux, resp. půl
deciluxu.
Zdroje světla: Obr. 28 a 29: zleva č. 12, 11 | Obr. 30: ne náves, ale č. 18 a 20
Obr. 31 a
obr. 32 jsou pohledy z cesty již blízko návsi, nejprve pryč od ní
a pak k ní. Je vidět, které lampy oslňují zvláště moc.
Zdroje světla: Obr. 31: zleva č. 18-20 | Obr. 32: č. 12 a 11
Obr. 33,
obr. 34,
obr. 35 a
obr. 36 jsou pohledy z prostranství před
hasičárnou, nejprve směrem k moštárně, pak přes ulici k Bartošům a od
návsi. Patrné je silné osvětlení skladu moštárny lampou na návsi
(naštěstí z tohoto pohledu schovanou za budkou autobusové zastávky).
Sníh blízko rtuťové lampě má až tři decinity, dál jeden decinit až půl
decinitu. Minima jasu sněhu jižně od vozovky jsou dva centinity.
Jeho osvětlenosti se tedy pohybují od desetiny luxu do jednoho luxu.
Zdroje světla: Obr. 33: zleva osvětlená bus. zastávka a č. 7 |
Obr. 34: bez zdrojů, jen slabě střešní okno na moštárně |
Obr. 35: zleva osvětlená bus. zastávka a č. 7 |
Obr. 36: zleva č. 10, 11, 12