[Gw] klima, korály, Úmluva, web, tekutá biopaliva
Jan Hollan
jhollan at amper....muni.cz
Fri Dec 12 17:11:59 CET 2008
Mám pár oznámení, a zamyšlení jako PS.
Změna klimatu se konečně, pět minut po dvanácté, stala světovým tématem
č. 1. Vztahují se k němu i dvě nové studie o korálových útesech.
Nesníží-li se koncentrace (ne pouze emise...), korály téměř vymřou. To
víme. Nyní se dozvídáme, jak je to s nimi už dnes špatné:
http://www.novinky.cz/clanek/156450-s-oteplovanim-mori-zmizela-petina-koralovych-utesu.html
http://www.iucn.org/index.cfm?uNewsID=2408
Může to být další emotivní argument, proč se do účinné ochrany klimatu
pustit, ba se k ní i zavázat. Takovou příležitost, s velkou podporou
vzájemnou i z EU, před sebou aktuálně mají evropská města. Viz (někomu již
známý) dokument připravený Ekologickým institutem Veronica pro město Brno,
který je nyní přístupný už i z veřejné adresy (tj. najde jej záhy i
google) http://amper.ped.muni.cz/gw/umluvaSP (/gw lze vynechat)
K dokumentu uvítáme vaše poznámky -- zveřejněnou verzi, na rozdíl od té
již odevzdané, můžeme doplňovat a vylepšovat.
Trochu jsem spravil i překlad dokumentu EEA o dopadech na Evropu, jednak
doplněním pasáže, která omylem vypadla 3. prosince, dále tučných
zvýraznění (dle originálu) a konečně úpravami o opravami dle Pavla
Šťastného z EEA. (místo gw/umluvaSP je to gw/eea).
Závěrem upozornění na mnohem živější český web ke klimatu, než mám já:
http://zmenaklimatu.cz
-- nyní je tam denně několik nových odkazů na relevantní články o světovém
i českém dění.
zdraví
Jeník Hollan
PS
Ještě doporučení článku Vojtěcha Koteckého v Respektu, o kapalných
biopalivech pro motorovou dopravu. A k němu terminologické zamyšlení (mám
dlouholeté zkušenosti, že zamlžené vyjadřování vede k zamlženému,
nefunkčnímu myšlení). Je to takové jihomoravské téma...
Článek je totiž jazykově zmatený, jako ostatně většina textů, které nejsou
v němčině. Ta totiž vždy rozlišuje Brennstoffe a Kraftstoffe, tj. pohonné
hmoty: první se užívají tak, že hoří plamenem (snad až na koks), druhé
pohánějí nějaké stroje (v těch se, až na turbíny, nepálí -- tak bychom
nazvali proces spojitý -- spíše v nich periodicky vybuchují). Zemní plyn,
bioplyn i nafta se užívají oběma způsoby, u tekutých paliv ale zcela
převažuje jejich užití coby pohonných hmot pro motory, u plynných naopak
spojité spalování.
Za biopaliva je nutno považovat veškerou biomasu, která je již přímo
vhodná ke spalování, a dále též produkty z biomasy vyrobené za účelem
spalování. Jak kontinuálnímu, tak v motorech. V motorech se užívají
pochopitelně jen biopaliva tekutá, plynná či kapalná (kapalná jsou během
dopravy do spalovacího prostoru, před shořením se mění na plynná).
Agropaliva jsou užší kategorie, svůj původ mají, jak název napovídá, na
orné půdě, ne na lesní. Jenže se k nim řadívají i lesní plantáže
(silvikultury) na bývalých polích... Jiný význam slova agropaliva by mohl
být, že pocházejí z bylin, ne z dřevin. Zcela obecně, paliva se dělí na
fosilní a nefosilní, odebraná přímo z biosféry, tedy biopaliva.
Kromě např. semen, z nichž lze získat např. líh či bionaftu jako pohonné
hmoty, lze jako paliva využít i ostatní části rostlin, tvořící většinu
sklizené biomasy. Část takových paliv lze přeměnit na uhel, který se pak
zapracuje zpět do půdy -- to je i nejperspektivnější, nekontroverzní
způsob ukládání CO2 z ovzduší zpět do země, kterým snad půjde svět během
pár set let vrátit zase do žádoucího holocenního stavu.
Nesporným Biopalivem je vyschlé palivové dříví, agropalivem např. suchý
šťovík Uteuša. To, o čem se pochybuje, je usilovná produkce kapalných
biopaliv pro motory při ignorování komplexního využití vypěstované biomasy
(a péče o zlepšování půd a vod místo jejich dalšího ničení).
Bezesporná je naproti tomu produkce bioplynu (kompostování je vlastně
zločin, pokud se neděje v jen malém měřítku na zahrádkách, energii z
biomasy je potřeba využít místo té fosilní a zabránit tak navíc byť i
"jen" několikaprocentní anaerobní fermentaci biomasy na metan unikající do
ovzduší). Bioplyn lze, po obvyklém odsíření a příp. i odstranění CO2
tankovat i do aut místo zemního plynu. Obojí je totiž prostě metan. Pro
dopravu nejsou nezbytná biopaliva kapalná, plynná jsou též dost dobrá.
Podstatné je, že obě jsou tekutá a snadno manipulovatelná. Fermentace na
metan je technologie dobře zvládnutá, jen dosud v Česku téměř ignorovaná.
Asi proto, že je tak low-tech...
More information about the Gw
mailing list