Re: [Svetlo]Re: Proc je nebe trvale svetle

Takze trochu konkretneji (porad dokola),

Co komu vadi na T.M. ?
Pokud jde o mne, pak to, ze stale tvrdi "tak to nejde" ale jak to jde, jsem jeste tady necetl. Mne pak napr. take to, ze obhajuje i osvetleni stareho vyznamneho stromu jen proto, aby jej mohl v noci videt nahodny chodec - to uz je opravdu dost absurdni. A pak kde je jaky kompromis ? Nechci se ale tady bavit o nekom bez nej.

Heny, co je podle tebe par kompromisu ?
Ja myslim, ze velky kompromis je ten, ze se bude svitit, ale jen tam, kam se ma a v takove mire, jaka je nutna. Naopak, nekompromisni z jedne strany je snaha o zruseni zakona a sviceni vsude mozne a v jakekoliv mire. Nekompromisni z druhe strany by take bylo, kdybychom pozadovali uplne zruseni osvetlovacich soustav. Cozpak nikdo nikdy nevidel, o kolik vetsi je osvetleni napr. parkovist u nekterych supermarketu ? Jina jsou pritom osvetlena plne clonenymi svitidly-svetla je tam take dost, tak proc stale tvrdit, ze tak to nejde? Praxe ukazuje, ze to jde.

Pokud jde o priklady, staci se podivat poradne kolem sebe. Praxe ukazuje, ze temer neexistuje souvislost mezi tim, jake svitidlo se kde pouzije:
- bud se v urcite oblasti instaluji stejna svitidla i kdyz osvetluji mista, ktera jsou uplne odlisna
- jinde jsou zase na podobnych mistech pouzita svitidla uplne odlisna
- opravdu to vypada, ze vyber se provadi podle zcela jinych kriterii
- plne clonena svitidla se objevuji cim dal vice - proc? Kdyz to tedy takto "nejde"...?

Priklad za vsechny:
Ja bych si myslel, ze clovek, ktery navrhuje svitidlo je na toto odbornik a premysli o tom, jak to svitidlo a kde bude svitit (pokud vubec mysli na to, ze bude nekdy nekde take svitit). Jak pak muze takovy "odbornik" napr. navrhnout sice plne clonene svitidlo pro osvetlovani chodniku, ale takove, ktere nesviti podel chodniku, ale napric chodnikem, takze je opravdu mezi svitidly mnohem mene svetla, zato je ho dostatek ve slusne vzdalenosti kolmo od chodniku nekde v trave ? - takove jsem videl. Pritom by stacilo svitilo instalovat pootocene o 90 stupnu, takove uchyceni ale jeho konstrukce neumoznuje, resp. slo by to, ale stozar by na jedne strane poradne prekazel a chodnik by jim byl zastinen. (Zase se urcite spatne vyjadruji, nejsem odbornik, ale vidim, co vidim.)

Kdyz je tedy pouzivani plne clonenych svitidel tak nebezpecne, nevyhovujici a ja nevim jake jeste, proc se tedy stale vice a vice pouzivaji na nejruznejsich mistech ?

Stale vice se rozsirujici pouzivani plne clonenych svitidel neni domnenkou, praxe ukazuje, ze neni duvod, proc je nepouzivat, mimochodem - proc nepouzivat plne clonena svitidla ? Reci o pomeru mezi vzdalenosti a vyzkou stozaru jsou bezpredmetne. Stozary jsou nalepeny jeden na druhem. I dalsi duvody jsou lehce vyvratitelne. Existuje nejaky jiny rozumny argument ? Pokud ano - sem s nim.

Tomas Hynek