[Svetlo]Re: koule

Pane Hynku,

> To je prave to - co je malo vypoukly a co uz hodne vypoukly kryt...?

Ale v tom musite mit jasno Vy! Vy pripoustite mirne vypoukly kryt, ja takove kriterium nemam.

> Na Hornim namesti v Olomouci je to opravdu spatne, to ja vim, casto
> jsem tam jezdil, ale o takovou situaci prece neusilujeme.

Tak proc je uvadite jako dobry priklad (i kdyz jen cloneni), kdyz je osvetleni podle Vas spatne?

> Mimochodem - to osvetleni na nam. Republiky je take spatne ?

Nevybavuji si jeho soucasny stav. Pri nejblizsi prilezitosti tam zajedu a poreferuji.

> S tou cernou cestou - bez komentare nic takoveho jsem nepsal a ani nezamyslel
> (a myslim si, ze to ani z meho textu nevyplyvalo).

Navyplyvalo. To byl muj navrh. Ironicky! Je mi lito, ze jste to nepochopil, omlouval jsem se za ironii ve svem predeslem prispevku. Ale kdyz jsem se na pude konference setkal i s navrhem vybavit poulicni svitidla clonami jako je tomu u svitidel interierovych, tak bych se nedivil, kdyby s nacernenim silnic nekdo prisel a myslel ho vazne. Stejne ironicky jsem myslel i svuj navrh vyduteho krytu. Ten jste nekomentoval, tak doufam, ze zde jste muj spatny humor pochopil.

> Nerozumni stoprari a chodci ....

Chodi strejcove na pivo s baterkou a odrazkami? A maji zemrit jen proto, ze jsou nezodpovedni? Policie nechava bez povsimnuti auta s mlhovkami rozsvicenymi i za prizniveho pocasi a Vy si myslite, ze budou pokutovat chodce bez odrazky? Nikdy jste se neplanovane neocitl na komunikaci a tak u sebe nemel baterku ani odrazky na obleku? Sel jste proto skarpou nebo jste pockal do rozedneni?

> Ja jen pisu to, co vidim, zakonum videni rozumim, zakonum osvetlovani ne.

Rozumite-li zakonum videni, pak vite co je to adaptacni jas, rychlost vnimani, prah rozlisitelnosti jasu, zrakova pohoda, rozlisovaci schopnost, zorne pole... a samozrejme znate souvislosti mezi temito velicinami a osvetlenim (protoze bez svetla prestavaji mit vyznam). To vse (vcetne toho osvetleni) spada do zakonu videni, svetelna technika jen aplikuje poznatky z techto zakonitosti. To vse ma vliv na kvalitu osvetleni komunikaci.

Jak jste na tom s fyzikalni optikou? Co odraz svetla? Na vozovkach se neodrazi ani zrcadlove ani lambertovsky, ale dochazi ke smisenemu odrazu a ten, jako na potvoru, je velmi vyznamny prave pro male uhly pozorovani (oci ridice ve vzdalenosti 60 a vice metru), tedy pro svetlo vychazejici ze svitidla pod velkymi uhly. Nedopada-li do mist pozorovani svetlo pod velkym uhlem (k normale), je tam (temer) tma. (Viz muj priklad vypoctu - nutnost zahustit stozary pro svitidlo s omezenym vyzarovacim uhlem).

A mluvit do toho jak se ma svitit a neznat zaklady svetelne techniky, to je skutecne neuveritelne! Jednou jsem v podtitulu sve prednasku na svetelne technicke konferenci uvedl "Co Cech, to svetelny technik". Vim, ze to nebyla nadsazka. Nanestesti pro nas pro vsechny.

> Presto si myslim, ze neni nutne sviti na vsechno, co se nam zamane.

Nemam namitek, kdyz budou kriteria (ovsem rozumna) co osvetlovat a co ne. Dekuji, ze jste vzal stromy na milost.

Snad jsem odpovedel bez ironie a i nadale se pokusim o naprosto korektni styl, ale jde to obtizne. Jeste jednou se za svuj styl omlouvam.

        Tomas Maixner

---
Odchozí zpráva neobsahuje viry (tvrdí AVG).
Verze: 6.0.303 / Virová báze: 164 - datum vydání: 24.11.2001