[Svetlo]Light Pollution Increment

Dobrý den,

doplnil jsem svůj program ies2tab, aby počítal i přídavek ke světelnému
znečištění působený světlem jdoucím ze svítidel nad horizont. Dalo mi to
pár dní práce (dnes jsem radši ani neotevřel poštu, abych to dodělal), ale
už je to asi správně. Program to počítá pro několik různých rozptylových
vlastností atmosféry (volit lze též průzračnost vzduchu a albedo země).

Ukazuje se, že každé procento světelného toku do směrů mírně vzhůru přidá
tak dvacet (i třicet) procent ke světelnému znečištění geometricky
nevyhnutelnému, od osvětleného terénu (pro albedo nezasněžené krajiny,
0.10, pro 0.07 by to bylo ještě trochu víc, ale možná ne, pro
nelambertovský asfalt), když je čistý vzduch.

Více o tom viz archiv OutdoorLighting-Fora na yahoo nebo kopie ve volně
přístupném http://amper.ped.muni.cz/darksky -- tam jsem poslal text
anglický, bez problému si diakritikou...
 (urcite citelny tento dopis viz dnesni polozku v pojednou neobycejne
zivem  http://amper.ped.muni.cz/svetlo/a )

Program ies2tab, dostupný na
      http://amper.ped.muni.cz/light/ies2
 dává možnost odpovědět na námitku doc. Gašparovského, že většina
světelného znečištění není rovnou z moderních svítidel. Dostanu-li data ke
konkrétním svítidlům (ovšem úplná, tj. až do směrů, kde zůstává 0cd/klm),
mohu to spočítat (totéž můžete jistě sami). Asi přijde na to, jak ta
svítidla přesně svítí, a ovšem i na to, jak budou svítit po deseti,
dvaceti letech. Držet se na bezpečné straně, kdy je svícení nahoru
konstrukčně vyloučeno, je skutečně na místě.

zdraví
 Jeník Hollan