[Svetlo]co vadi milionum lidi a jak jsme na to prisli

Jan Hollan
Fri, 14 May 2004 18:41:18 +0200 (CEST)

> bodoch pasáže: "Nové závažné..." uvádzate koľkým miliónom osôb čo vadí.
> Napr. v bode 7. uvádzate, že silne znížená viditeľnosť hviezd vadí 4
> miliónom obyvateľov.

Pane docente,

ty údaje v článku ,,Světlo jako polutant nočního prostředí...`` (též
  http://amper.ped.muni.cz/light/texty_pdf/DenZeme04.pdf  či
  http://amper.ped.muni.cz/light/texty_html/DenZeme04.html) jsou jen
procenta vynásobená deseti milióny. Např. pět procent vypadá jako
zanedbatelné množství, ale jde-li o půl miliónu osob, každý pochopí, že se
nad tím nehodí mávnout rukou. Ten hlavní průzkum byl reprezentativní pro
celou Českou republiku, a tak myslím, že je takové násobení oprávněné.
Daly by se samozřejmě uvést místo středních hodnot konfidenční intervaly
pro dané jevy (v nichž leží skutečný počet s pravděpodobností 95 procent),
ale to by do populárního textu bylo leda matoucí. Z té závěrečné
,,samostatné`` přílohy výzkumné zprávy si je lze snadno spočítat:
 http://amper.ped.muni.cz/noc/verejnost_noc.pdf

U některých odhadů jsem musel vzít na pomoc výsledky z úvodního,
nereprezentativního průzkumu, který provedl Martin Forejt a vyhodnotil
Karel Skočovský, ten je uvnitř toho hlavního souboru
  http://amper.ped.muni.cz/noc/zprava_noc.pdf

Ježto šlo o výzkum z veřejných prostředků, jsou zveřejněné všechny
výsledky, někdy během jara jsem přidal i celá data k obou průzkumům, jsou
v adresáři
  http://amper.ped.muni.cz/noc/verejnost_noc/
 -- ta od Fokusu v nějaké obvyklém tvaru pro statistické balíky, ta úvodní
jako prostý textový soubor. Každý si může vyhodnocení zopakovat. Z těch
dat Fokusu se dají tahat ještě další zajímavé souvislosti, ale já v tom
nejsem zrovna zběhlý, to asi čeká na další grant, aby to zkusili nějací
sociologové nebo psychologové.

Já vím, že jsou to údaje překvapivé, třeba právě to, že ještě tolika lidem
není lhostejné, zdali vůbec nějaké hvězdy na nebi jsou. To překvapilo, a
přiznám se, i potěšilo, i mne.

(Jinak, že praktická neviditelnost vesmíru je zaviněna oslněním více než
jasem nebe, jsem si doopravdy uvědomil až někdy v létě, ač se problémem
zabývám už tak deset let. Že to tak je, si každý může vyzkoušet sám.
Prezentoval jsem tuhle, zřejmě novou ideu na dvou podzimních symposiích.
Otázku jsem navrhl až když jsem si byl jist, že je relevantní. Ukázalo se,
že jsem se nemýlil.)

s pozdravem

J. Hollan