[Svetlo]Omluva.. RE na druhe RE pana Vasty

Ludek Vasta
Fri, 10 May 2002 12:09:41 +0200 (CEST)

On Wed, 8 May 2002, DQL wrote:

> prostredku (noviny, tisk, televize)...
>
> Ani pan Kotek, ani ja, jsme nelezli, byli jsme zavleceni. Nejsme typy
> touzici po medialni slave.
> Ostatne, proc jsou v mediich (jiste casteji) clenove SpTN?

Nejsou casteji, mam monitoring tisku. Ale i kdyby, tak se mi zda, ze
nektere udaje svetlaru ve sdelovacich prostredcich byly ponekud... ehm...
zavadejici - viz ty popularni miliardy.

A pan Kotek byl zavlecen, aby napsal svuj prosluly clanek na
http://denik.obce.cz/go/clanek.asp?id=246199 - tam treba sugeruje, ze
podle navrhu astronomu by byly zakazane svicky na hrbitove.

> Neco je na plytvani penezi NEsvicenim do vzduchu i dalsim je na
> www.dql.cz/texty/faktor4.htm

Dovolim si neco ocitovat a nasledne lehce polemizovat:

# S klesajicim adaptacnim jasem, klesa schopnost zraku rozlisit urcity
# kontrast. A tak oslnen ci neoslnen, ridic nemuze videt
# nejaky predmet (nebo cloveka leziciho - byt opileho) na vozovce. Neuvidi
# jej vubec, nebo pozde.

Auto ma vlastni svetla, jinak je ridic povinen prizpusobit rychlost
vozidla tak, aby mohl bezpecne reagovat - coz je samozrejme i argument v
pripade oslnovani (takze nula od nuly pojde). Spis jde o to, ze pokud
clovek projizdi venkovskou krajinou, tak se stridaji useky neosvetlene
(mezi obcemi) a osvetlene (obce) - a pokud jsou silnice v obcich osvetlene
prilis jasne (nota bene jeste oslnujicimi lampami), pak se pri prechodu do
neosvetlene casti prudce snizi ridicova schopnost videt.

[...]
# A nejen to: Snizi-li se jas vozovky z duvodu pouziti neoslnujicich
# svitidel, pak bude ridic o to vice oslnovan jinymi zdroji svetla.

Prave proto se to musi resit komplexne, nestaci jen verejne osvetleni, ale
i billboardy, osvetlovani stavenist atd.

# Protijedoucimi auty, zarovkou v okne domu s temnou fasadou.

S auty toho asi moc nesvedeme a zvlaste s ridici, kteri maji spatne
serizena svetla. To by mela byt zalezitost dopravni policie, ze by mela
takove ridice zastavovat a pozadat je o upravu svetel (nekdo treba
zapomene pri nalozeni vetsiho nakladu do kufru seridit svetla). Nezda se
mi, ze by jasne, hole zarovky v bytech byly tak caste. Vetsina domacnosti
pouziva ruzna stinitka. Takze se mi zda ta uvaha, ze by takove zarovky v
domech s temnou fasadou byly ohrozenim pro dopravu, spise hypotetickou.

> # Tyto vase postoje mne pak vedou mne k takovym koncum, ze si rikam, ze v
> # tom jsou prachy.
>
> K Vasim teoriim se lepe vyjadri pan Kotek ... napiste mu KotekJAeltodo...

Ja jsem mu ten prispevek posilal v unoru i na jeho adresu, odpovedi se
vyhnul s tim, ze nema moc casu.

> # ... Dalsi interpretaci je urazena profesionalni jesitnost: Vy dlouha
> # leta pracujete v osvetlovani ulic a pak prijde nekdo z venku (co na tom,
> # ze je to vzdelanim fyzik) a zacne kritizovat Vasi praci.
>
> Nejsem jesitny, takze nemam ani urazenou jesitnost. Kritiku prijimam a beru
> si z ni pouceni (zni to jako fraze, ale neni).

To nebylo adresovane Vam, jako Tomasi Maixnerovi, jako spis profesni
skupine.

> Az si prectete, co je na zminenem odkazu, pak by jste mel jiz rozumet.

Precetl jsem si, ale stejne bych poprosil o objasneni. Nejak po lopate.
Rad se necham poucit a nemejte mi, prosim, za zle, pokud se treba na neco
zeptam podrobneji.

> A na druhou stranu - na velke mnozstvi mych otazek jsem nedostal odpoved.
> Nechtejte po mne abych ted citoval kdy jsem je polozil... nemam cas ani chut
> prohrabavat archiv konference. Takze jen nektere zopakuji:

Ne na vsechny se citim kompetentni odpovedet, protoze jsem jen mirne
poucenym laikem.

> - Jak je mozne, ze na jednu stranu bojujete za temnonebnicke lampy a na
> druhe strane realizujete takove veci, jako je osvetleni Jestedu? Tam jsou
> reflektory namireny temer kolmo do nebe. Nebo tady jde o "prachy"?
> (Osvetleni Jestedu navrhl a clanek o tom do Svetla napsal clen vyboru SpTN -
> ve spolupraci s arch. Monzerem.)

A kdo to byl? O tom ja vubec nevim.

> - Stale jsem se nedozvedel, co je to hodne bachraty a malo bychraty kryt na
> svitidle

Domnivam se, ten kryt muze byt jakkoliv bachraty, pokud tam bude jeste
clonka (pracovne "str~i's~ka"), ktera bude zamezovat, aby slo svetlo do
nezadoucich smeru. Temi nezadoucimi smery rozumim "Panu Bohu do oken", do
oken bytu, do oci ucastniku silnicniho provozu atd.

> Mimochodem, v odstavci s rozhlednou jsem se take na neco ptal. A take
> nedostal odpoved. Strucne - Jak pomuze ochrane pasmo prave objektum
> hvezdarny a rozhledny na Petrine? Zmena jasu oblohy bude minimalni, pokud
> vubec bude postrehnutelna.

Rozhledne prazske osvetleni nijak nevadi a nevim, proc by se melo delat
rozhledne ochranne pasmo. Zda se, ze opravdu asi nemate zcela jasno v tom,
ze rozhledna NENI astronomicke zarizeni a ze s hvezdarnou nema vubec nic
spolecneho (krome toho, ze jeji cervene zarovky slouzi jako nahradni
objekt pri zatazene obloze, kdyz se navstevnikum demonstruji moznosti a
funkce dalekohledu).

Horsi je to z hvezdarnou. Vcera jsem se na rozhlednu chvili dival. Je to
lepsi, nez kdyz byla rozhledna osvetlena poprve pred ctyrmi roky (je
zajimave, ze se zatim v obou pripadech rozsvecela par tydnu pred volbami,
poprve komunalnimi, nyni do Snemovny ;-) ). Myslim, ze sloup by mohl byt
osvetlen jeste trochu slabeji, ale neni to az tak zasadni. Horsi je to s
ochozem, ktery zari vice a navic jsou tam nejake oslnujici plochy (mozna
odrazy od nejakych skel?). Jak prispiva rozhledna k celkovemu jasu oblohy,
nevim - ale s tou otazkou mi zaroven vytanulo na mysli "stokrat nic
umorilo osla". Celkovy jas oblohy se asi vyznamne nezvysi, ale horsi je ta
*cast* oblohy, ktera je u rozhledny. Pokud se tam do vzdalenosti nekolika
malo desitek stupnu od rozhledny dostane nejaky objekt, tak jeho
pozorovatelnost se zhorsi. Jak moc se zhorsi, zalezi na atmosferickych
podminkach - pokud je cisty vzduch, pruzracna atmosfera, tak zhorseni je
male. Pokud je vsak zakal, pak se svetlo znacne rozptyluje a zhorseni je
vyznamne. Takze tam pak nelze ukazovat nejake objekty verejnosti ani delat
odborna pozorovani (napriklad zakryty hvezd planetkami).

Mjejte se pjeknje

Ludek Vasta

Ludek Vasta                                  University of Economics
ludekAsorry....cz                                            Prague
tel.: +420-2-7191.4703/270                            Czech Republic