[Svetlo]Osvetleni ve Zline-dodatek

Ludek Vasta
Fri, 3 May 2002 11:37:58 +0200 (CEST)

On Fri, 3 May 2002, Pavel Stupka wrote:

> Co si myslet o cloveku, ktery chce diskutovat o normach, aniz do nich
> nahledl? Dokonce ani neveri v jejich existenci.

Nevim, co si o takovem cloveku myslet. Ale ta narazka je zrejme na mne.
Problem je vsak v tom, ze jsem se *zajimal* o to, jestli jsou nekde ty
normy na webu vystavene - tedy z me strany snaha byla (pane Stupko, mam
dojem, ze mi tu snahu nespravedlive upirate). A ptal jsem se na ty normy
svetlaru dokonce v teto konferenci (radeji se zeptam, jestli necitite
pojem "svetlari" hanlive, pak bych ho samozrjeme prestal pouzivat). Ale
svetlari mi nijak neodpovedeli. Proto jsem vcera napsal nasledujici slova:

# A na muj dotaz, jestli by mi mohli dat
# nejaky link na ty normy, zadny svetlar neodpovedel. Interpretace toho
# mlceni muze byt ruzna - napriklad v normach se pise neco jineho, nez
# svetlari tvrdi; nebo zadne normy ani neexistuji...

Zopakoval jsem temito slovy, ze mam zajem se na ty normy podivat. A take
jsem se snazil ukazat, jak si pak clovek muze vylozit mlceni svetelnych
techniku.

Bez muceni priznavam, ze nejsem odbornik na osvetlovaci techniku. A nikdy
jsem to o sobe netvrdil. A nevim, jestli ty normy jsou psany takovym
jazykem, abych mu ja (laik) porozumel - proto se zdraham si je objednat,
kdyz nevim, jak vypadaji.

Na druhou stranu zase nemusim byt odbornikem, abych poznal, jestli mne
nejake svetlo oslnuje.

> norem. Kazdou lze objednat. To, ze lze na webu zdarma najit plna zneni
> technickych norem, si muze myslet snad jen clovek spadly z Marsu.

Oznacovat nekoho za spadleho z Marsu - to je ovsem nazorna ukazka
vstricne, rozumne a vecne diskuse... ;-)

Proc by melo byt neco divneho hledat normy zdarma na webu? Kdyz tam jsou
ruzne zakony Ceske republiky nebo obchodni rejstrik? Jen jsem se slusne
zeptal.

> Osobne vidim problem v tom, ze svetlo se navenek tvari jako jednoduchy obor,
> proto mu "rozumi" kazdy. Spolu s distribuci vypocetnich programu na vypocet
> osvetleni se vyrojili "svetelni technici",

To neni jen problem osvetlovani, ale temer vseho - napriklad i typografie
a pravopisu. Ted uz je to lepsi, ale noviny a casopisy v devadesatych
letech byly plne ruznych prohresku danych jen tim, ze pocitace a laserove
tiskarny se staly dostupne amaterum i laikum.

> programu jinou kvalifikaci nemaji, nechapou ani zakladni zakonitosti. Proto
> je take soucasny stav v osvetlovani takovy, jaky je.

Takze tim, ze nekdo kritizuje oslnujici soustavy svetel, v podstate
podporuje spravne osvetlovaci techniky (minim tim ne osoby, ale
cinnosti), ne?

> Kdo z vas, co ted
> sedite u pocitace mate nad sebou osvetlovaci soustavu navrzenou svetelnym
> technikem? Proc taky - vzdyt nejakou tu zarivku si tam umim dat sam!

Nevim, kdo projektoval osvetleni u nas v kancelari, resp. budove. Ale
rozhodne jsem si tam zarivky nedaval sam.

> uspokojive - a usetrili jste (zdanlive). Proc takovy uvod? Protoze za
> soucasny, zhusta  neuspokojivy, stav verejneho osvetleni nemohou pouze
> nekvalitni svitidla (pro nektere = s
> bachratymi kryty) a zlotrili, hamizni svetelni technici. Za soucasny stav
> muze amaterisus spojeny s nedostatkem prostredku. Spravne, dle norem
> navrzene a realizovane verejne osvetleni s kvalitnimi svitidly (mohou mit i
> vypoukly kryt) je hospodarne, neoslnujici a dostatecne.

No vyborne! Takze se nakonec shodujeme! Nakonec tvrdime vsichni to same:
ze je tu rada osvetlovacich soustav, ktera je nehospodarna, oslnujici a
provozne draha. Ovsem nevim, proc vkladate do nasich ust (klavesnic) ta
slova "zlotrili a hamizni"? Mohl byste, prosim, uvest odkaz, kde byli
svetelni technici oznaceni jako zlotrili a hamizni? Rad bych si to
precetl. Nechapu, proc se tak casto uchylujete k urazkam.

> Na nektere odstrasujici priklady v teto diskusi spravne poukazujete. Autor
> takoveho reseni vsak neni svetelny technik, ale jiz vyse zmineny amater,
> kteremu je zatezko pri praci premyslet.

K sluvku "amater". Nezridka jsou v astronomii amateri v leccems zdatnejsi
nez nekteri profici, coz muze byt dano treba tim, ze maji vice penez, vice
casu (nemuseji psat zadosti o grant a posleze vysledkovou zpravu grantove
agenture, inventury, dalsi administrativu) atd. Jsem presvedcen, ze i v
jinych oborech jsou amateri, kteri jsou schopni lecjakeho profesionala
znalostmi a schopnostmi predcit.

Kdyz tedy v devadesatych letech prudce zacalo vzrustat svetelne znecisteni
(minim tim svetlo, ktere sviti tam, kam nebylo urceno, pripadne ktere je
nebezpecne - oslnujici), co delali svetelni technici proti tomu a s jakym
vysledkem? Prosim pekne, je to jen slusna otazka. Doufam, ze si pri cetbe
tohoto meho prispevku nebudete k nemu predstavovat nejakou utocnou
intonaci.

Mjejte se pjeknje

Ludek Vasta

Ludek Vasta                                  University of Economics
ludekAsorry....cz                                            Prague
tel.: +420-2-7191.4703/270                            Czech Republic