[Svetlo]Fwd: Re: [Svetlo]Osvetleni ve Zline-dodatek

Pavel Stupka
Fri, 3 May 2002 09:45:26 +0200

Vazeny (urazeny) pane Kubanku!

Samozrejme nevidim do hlavy Tomasi Maixnerovi (T.M.), ale myslim, ze chapu
to, co pise. T.M. uvadi, ze rozumna komunikace neni mozna - prosim
nevynechavejte ve sve reakci sluvko rozumna. Rozumna komunikace nad
technickym problemem predpoklada jistou, alespon zakladni odbornou znalost.
Komunikace s laikem, ktery se odmita predem seznamit s fakty je unavna a
zbytecna. Ja osobne jsem svoji aktivni ucast v teto konferenci uz davno
vzdal a usetreny cas venuji smysluplnejsim vecem.

Co si myslet o cloveku, ktery chce diskutovat o normach, aniz do nich
nahledl? Dokonce ani neveri v jejich existenci. Urad pro technickou
normalizaci pravidelne vydava svuj Vestnik, kde jsou kompletni seznamy
norem. Kazdou lze objednat. To, ze lze na webu zdarma najit plna zneni
technickych norem, si muze myslet snad jen clovek spadly z Marsu.

Ma cenu odpovidat na stesky typu "Stale casteji se objevuji i zpravy o
nadmernem hluku; asi by to chtelo zakon ;-)"? Nebylo by lepsi, kdyby si
pisatel zkusil nejprve proverit, zda uz nahodou takova legislativa
neexistuje?

Osobne vidim problem v tom, ze svetlo se navenek tvari jako jednoduchy obor,
proto mu "rozumi" kazdy. Spolu s distribuci vypocetnich programu na vypocet
osvetleni se vyrojili "svetelni technici", kteri krome vlastnictvi takoveho
programu jinou kvalifikaci nemaji, nechapou ani zakladni zakonitosti. Proto
je take soucasny stav v osvetlovani takovy, jaky je. Kdo z vas, co ted
sedite u pocitace mate nad sebou osvetlovaci soustavu navrzenou svetelnym
technikem? Proc taky - vzdyt nejakou tu zarivku si tam umim dat sam! Diky
vyjimecnym vlastnostem naseho zrakoveho aparatu vam to taky vetsinou pripada
uspokojive - a usetrili jste (zdanlive). Proc takovy uvod? Protoze za
soucasny, zhusta  neuspokojivy, stav verejneho osvetleni nemohou pouze
nekvalitni svitidla (pro nektere = s
bachratymi kryty) a zlotrili, hamizni svetelni technici. Za soucasny stav
muze amaterisus spojeny s nedostatkem prostredku. Spravne, dle norem
navrzene a realizovane verejne osvetleni s kvalitnimi svitidly (mohou mit i
vypoukly kryt) je hospodarne, neoslnujici a dostatecne. Jelikoz ale
neexistuje odborna oponentura predlozeneho projektu (neprovadi ani stavebni
urad, ani organ hygienicke sluzby), jelikoz neni povinnost predlozit ke
kolaudaci akreditovane mereni parametru VO, jsou vysledky takove, jake jsou.
Na nektere odstrasujici priklady v teto diskusi spravne poukazujete. Autor
takoveho reseni vsak neni svetelny technik, ale jiz vyse zmineny amater,
kteremu je zatezko pri praci premyslet.

Prosim premyslejme pri sve praci alespon my!

Pavel Stupka