[Svetlo]velicina jasnost a oslnovani

Jan Hollan
Thu, 28 Feb 2002 21:48:20 +0100 (CET)

Dobry vecer,

vzpomnel jsem si, ze jsem kdysi napsal takovy doplnek k te zname tluste
zlutocerne knizce s napisem SI na obalce. Koherentne s SI jsem v nem
definoval nektere veliciny uzivane v astronomii. Astronomicka fotometrie
je obvykle terminologicky zmatena, ale nemusi nutne byt (mam uz radu
kolegu, kteri se nematoucimu vyjadrovani naucili).

Zakladni velicina tam definovana je ,,jasnost``. Je to hustota svetelneho
toku od daneho zdroje (tedy integral jasu zdroje pres prostorovy uhel).
(Az vloni na konferenci v Tatrach jsem se dozvedel, ze uz se ten nazev
pouziva tez v jinem smyslu, jako psychofyziologicka kategorie mozna trochu
vagniho obsahu, co presne se ji mysli, nevim.)

Jasnost (v tom astronomickem smyslu) je sikovna velicina hlavne pro bodove
zdroje. Pro lampy kdesi v dali, urcite pro ty, ktere maji pod jeden
miliradian, charakterizuji jejich jasnosti uplne jejich vliv na zrak
(v danem prostredi). Pro mirne nebodove se asi da jako prvni aproximace
k jasnosti pridat druhy moment jasu nebo momenty podle hlavnich os.

Ten astrofotometricky doplnek k SI je k dispozici na adrese
  http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/a_papers/si_fot/
 -- pro cteni doporucuji tu pdf verzi, pro tisk, sesiti a orezani je
tam nachystana dvojice postscriptovych souboru v balicku print_ps.zip.
Mam to zcasti i anglicky (tam je to slozitejsi), v adresari
  http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan/a_papers/english/

Napada mne, ze jsem ten doplnek nikdy nepostrcil do nejakeho procesu
zarazeni do metrologicke soustavy, kdyby nekdo takovou (elektronickou, vic
asi nezvladnu) cestu znal, budu mu vdecny za odkaz. V doplnku muzou byt
i po letech nejake chybky, zadny metrolog jej jeste nerecenzoval.

zdravi jenik hollan

PS.
 jeste orientacni udaj pro porovnani oslnivych jasu: Mesic v uplnku
ma az 3 kcd/m2. To, ze jde v noci uz o dost oslnujici hodnotu, je patrne
z toho, ze na uplnku vysoko na nebi prestavaji byt videt detaily, neni-li
clovek v silne osvetlenem interieru (detaily jsou v prirode videt dobre
jen za soumraku, kdyz se na uplnek clovek diva pres spoustu vzduchu). Kdyz
je ale uplnkovy Mesic vysoko na nebi a nehledime na nej, pak je pri
osvetlenosti terenu az 0.2 lx videt kolem veru pekne.