[Svetlo]Nástroje propagandy

Bc. Vladimír Kocour
Wed, 27 Feb 2002 09:26:03 +0100 (CET)

Vážení přátelé,

omlouvám se, jestli vám teď budu sdělovat něco, co už dávno víte nebo
příliš pozdě, než aby se to dalo využít.

O tom, jak funguje propaganda (mimo jiné právě ta, kterou používají
odpůrci omezení sv. znečištění), se velmi přesně, a přitom
srozumitelně a úsporně píše v knížce

Koukolík, F. - Drtilová, J.: Život s deprivanty II. - Základy
stupidologie, Praha 2002.

Knížka měla vyjít koncem roku 2002, vyšla už nyní, ovšem je asi o 70%
dražší, než uváděla předpověď. Na str. 113 - 191 je kapitola
"Propaganda a logické klamy". Doporučuji prostudovat (samozřejmě jen
tomu, kdo si myslí, že o této problematice málo ví a mohlo by se mu
to hodit). Já jsem byl včera velmi pozitivně překvapen tím, jak věci,
které jsem napůl (či spíše načtvrt) tušil, jsou tam jasně
formulovány. Svými vlastními slovy jsem dosud o propagandě hovořit
nedokázal.

V souvislosti s tím mě napadl příměr, který by se dal použít jako
obrana proti zkreslujícím výrokům o nové podobě zákona: kdyby byl asi
tak rok 1960 a jednalo se ne o sv. znečištění, ale výfukových plynech
z aut, mohli by odpůrci psát např. o zlých a vypočítavých
astmaticích, lobbujících v parlamentu za omezení smogu. S náznakem,
že výfukové plyny škodí (patrně) jen lidem s respiračními
onemocněními a ne všem. Mohli by se také "ptát": "to už si normální
lidé nebudou moci zapálit ani pořádnou cigaretu?". Nebo: "kuřte co
nejvíce, znečišťujte ozvduší dle libosti, vždyť astmatici (nemocní
tuberkulózou, cystickou fibrózou, silikózou atp.) si už nějaké to
místečko s čistým vzduchem najdou. Nemají snad dost léčeben v
Tatrách?" A nebo: "bude to stát spoustu peněz, navíc auta s
katalyzátory budou mít mnohem větší spotřebu a zároveň menší výkon, u
benzínových pump se napříště nedoplatíme."

Dnes by si "obyčejní lidé" při poslechu takových vět ťukali na čelo.

Souhlasím s názorem dr. Pravce a Heny Zikové, že bychom měli jednat s
našimi odpůrci asertivně, i s tím, že to přesto dá fušku.

s přáním hezkého dne

Vladimír Kocour

Mapy Prahy, Brna a Cech najdete na http://www.mapy.cz