[Svetlo]Jeste jednou koule

Martin Vilášek
Thu, 29 Nov 2001 08:17:07 +0100

Vazeny pane Maixnere,

jsem velmi rad, ze jste se zapojil do diskuze a snazite se nam
vysvetlovat Vas pohled na vec. Kez by zde diskutovalo vice lidi Vasich
kvalit...
Bohuzel vsak i ja se musim pripojit k te skupine lidi nesnasejicich
koule. Vsechny argumenty proti zde jiz byly asi receny, nicmene pridam
jeste svuj postreh z Ostravy, kde jsou stovky bilych kouli po celem
meste, hlavne v parcich, kde sviti chodcum v podvecer primo do oci, nebo
zasahuji svoji vyskou az do koruny stromu a sviti tudiz jen castecne
dolu, vetsinou vsak nahoru a do vetvi stromu (tudiz zbytecne). Navic se
ve spodni casti koule usadila spina s destu (horni cast koule je cista a
svetlo jde opet nahoru, spodni je spinava a sviti mene, takze zase je
dole mene svetla nez by bylo potreba) Nevidel jsem zatim za dobu asi 10
let, kdy bydlim v Ostrave, ze by je nekdo umyl.....:-)
Posledni poznamka - koule sviti do vsech smeru a hlavne lidem do oci a
to mi vadi nejvic. Osvetleni jsme si zavedli proto, aby nam svitilo na
cestu, ne, aby nas oslnovalo a my si museli stinit rukou oci, abychom
videli na cestu. Ale jste rikal, osvetleni nenavrhuje vzdy ten spravny
clovek.....

Zajimala by me vsak jina vec. Nevim, jak dlouho bude v nasich ceskych
podminkach probihat schvalovani zmen do zakona (diky vsem, kteri se na
tom podileji) a hlavne samotna realizace zmeny svitidel. Ale: je mozno
nejakym zpusobem odborne (tedy tak, aby se tim dalo argumentovat)
zjistit (zmerit), kdo nebo ktera svitidla zpusobuji nejvetsi znecisteni?

Vemte si par prikladu: nechci mluvit za Brnaky, ale jejich hvezdarna je
na kopci a tudiz by nemeli videt osvetleni, ktere je pod nimi ve meste.
Myslim, ze tomu tak neni... Ja sam take bydlim na kopci nad Ostravou a
mam tak velmi pekny prehled, kde jsou velka mista znecisteni - napr.
trasa od Hlavniho ke Svinovskemu nadrazi (cca 3-4 km) je poseta vysokymi
stozary na kterych jsou tisiciwatova svetla, ktera jsou videt uz z
velike dalky a vytvareji obrovske svetelne halo v zaprasenem ovzdusi nad
mestem. Nemyslim si, ze by to strojvudcum nevadilo...Kam se pak podela
bezpecnost, kdyz je strojvudce oslnovan takovym mnozstvim svetel. Ta
puvodni, ktera jsou stinena, nejsou vubec videt.

Bohuzel, jak jste jiste poznal, nejsem odbornikem v oboru osvetlovaci
techniky a tak mi nezbyva, nez argumentovat tim, co mi vadi:)))
Prikladu by bylo spoustu, ale neni ucelem teto diskuze resit jednotlive
pripady ani se hadat o narodnostnich mensinach :-).
Je treba prijit na dobry zpusob, jak osvetlit nase mesta, aby to
nezruinovalo republiku a pritom, aby mesta neoslnovala svoji aureolou do
sirokeho okoli. Proto vznikla tato a ji podobne diskuzni skupiny. Urcite
neni nutne, videt Mlecnou drahu ze Staromaku nebo jineho centralniho
namesti. Ale take neni nutne svitit panubohu a lidem zbytecne do oken.
Zive organismy jsou zvykle po miliony let stridat svetlo a tmu, den a
noc. Muze mit premira osvetleni vliv na cloveka?
Energii je treba setrit, kde to jde, protoze neni nevycerpatelna...

Na zaver jeste pridavam odkaz na dva obrazky. Ten prvni je pohled z meho
okna na vychodni cast Ostravy ten druhy ukazuje koule umistene v nasi
obci pred obchodem, ktery byl 3x vykraden a nepomohlo ani to, ze v
bezprostredni blizkosti (asi 30 m naproti) stoji policejni sluzebna.
Inu, pod svicnem nejvetsi tma :-)))

http://max.mysteria.cz/XFILES/Ostrava_svetlo.JPG
http://max.mysteria.cz/XFILES/Lhotka2.JPG

S pozdravem