[Svetlo]Kriminalita - zejmena pro pana Moravce

DQL osvetlovani
Tue, 27 Nov 2001 11:38:45 +0100

Ludjku: Skutecne neni treba komentovat

Heny: Diky, ale prehnala si to, stacilo by Machovo jezero

Heny: Beru zpet, ted jsem si precetl prispevek pana Moravce. Nedocenila jsi
to. Lipno je male!

Pane Moravce: Vas neodbydu jednou radkou.

   Pochybuje nekdo o serioznosti amaterske organizaci CAS? CIE je
organizace, ktera sdruzuje predni odborniky svetelne techniky a vydava
doporuceni na jejichz zaklade se tvori normy pro osvetlovani ve vsech
vyspelych statech sveta. Kazda jeji publikace prochazi velikou oponenturou a
je vyloucene, aby se CIE podepsala pod neco co neodpovida skutecnosti.
Skutecne jste sve vyroky silne prehnal.

   Vysledky vyzkumu samozrejme plati i dnes. Nebo se nejak za 10, 20 let
zmenilo lidske oko? Clovek myslici existuje asi 50000 let a obavam se, ze za
tu dobu k nejakym vyznamnejsim zmenam zrakoveho organu nedoslo. Proc by k
nim melo dojit dnes? A CR snad ziji lide, kteri maji jine oci nez zbytek
obyvatelstva na planete?

   Nevim o zadnych spolecenskych zmenach v uvedenych statech v dobe vyzkumu.
Nebo snad v GB byla zrusena monarchie a v USA se chopil moci diktator? Racte
si povsimnout i ostatnich statu ve kterych se pruzkum provadel.

   Jak uz jsem se zminil v CIE jsou vydavana doporuceni, ktera prochazi
tvrdou oponenturou. Samozrejmne, ze cleny CIE jsou i vyvojovi pracovnici z
laboratori vyrobcu. Ale ve zpravach a doporucenich maji hlavni slovo
odbornici, vetsinou pracovnici vysokych skol a vyzkumnych ustavu v jejichz
zajmu neni zvysovani osvetleni ze ziskuchtivych duvodu. V normach jsou
pasaze o ekonomii osvetleni a ekonomie je postavena na roven svetelne
technickym parametrum.

   Mimochodem, kdyby slo o penize (ktere, jak tvrdite, zkorumpovaly CIE),
tak bude mit sekce pro temne nebe priznivce zejmena u vyrobcu svetelne
techniky. Protoze splnit pozadavky napr. na vyzarovaci uhel do 60 stupnu,
pri zachovani pozadavku na dobre osvetleni, totiz znamena pouzit vetsi pocet
svitidel nebo svitidla s vyssim prikonem na vyssich stozarech.

   To, ze je adresa CIE shodna s adresou TESLA (nyni Teslamp v likvidaci) je
jeden z Husakovych pohrobku. Drive se v nasi zemi profesionalne venovalo
nekolik ucitelu vysokych skol, vyzkumna strediska pri Tesle a pri
Elektrosvitu a nekolik malo (nejvyse 5) jedincu. Nikdo jiny nemel to stesti
se profesionalne svetelne technice venovat. A tak se CSNK CIE zridil z
rozhodnuti UV (KSC, jak jinak) pri Tesle (ja to skutecne nemohl
zastresovat). V soucasne dobe jsou s clenstvim CR v CIE nesmirne problemy,
protoze je to nevladni a neziskova organizace, kterou nesponzoruje zadny
vyrobce svetelne techniky, takze cesky komitet dluzi clenske prispevky za
nekolik let. Kdyby CIE hajila zajmy vyrobcu ci dodavatelu, tak by si ji tito
hyckali.

   Zvyseni kriminality v poslednich letech je trend zpusobeny spolecenskymi
zmenami. Popletl jste si kde mate pouzit jakou argumentaci.

   Nehodovost vzrostla predevsim u nas a ostatnich byvalych komunistickych
statech a souvisi opet se spolecenskymi zmenami. Ktery mladik si mohl za
komunistu koupit ojeteho bavoraka a pak se s nim prohanet rychlosti kterou
nezvlada, protoze predtim jezdil v trabantu?

   Statistika o zvysovani osvetleni na Vami uvedenem webu neni. Skoda, ze
policie neuvadi statistiku nehod a kriminality v zavislosti na osvetleni. O
serioznosti policie by jste snad nepochyboval, tusim ze neni zkorumpovana
prave vyrobci svitidel. Mam od policie jen soukrome informace potvrzujici
zavislost nehodovosti na osvetleni. A Vy mate nejake statistiky o vzrustu
osvetleni na komunikacich? Seriozni? Vedecky a nezavisle potvrzene? Nebo je
to Vas subjektivni pocit? Ja o nejakych vyznamnych zmenach nevim. Norma pro
verejne osvetleni je z doby komunistu a k zadnemu navyseni predepsanych
hodnot nedoslo. Takze pokud dochazi ke zvyseni osvetleni [treba na namestich
v Olomouci ci v Telci :-)] pak je to jen tim, ze pri rekonstrukcich se
navrhuji soustavy v souladu s normami.

   "Predsudek" o vyssi kriminalite v neosvetlenych mistech je dolozen mnoha
vyzkumy. To, ze Vas nikdo v potemnelem miste neprepadl, je Vase stesti.
Neslysel jsem o nejakem znasilneni na namesti ci pod svitidlem v parku. V
nekterem prispevku jsem se zminil o tom, jak se v jistem "rejdisti"
kriminalniku vymytila jejich neliba cinnost osazenim jednoho svitidla. Nemam
vsak o tom doklad, jen ustni sdeleni a podekovani od policie za vyreseni
jejich problemu, ale podle Vas je to jiste muj vymysl. A asi je take muj
subjektivni pocit, ze mi prave minuly tyden bylo vykradeno auto, kdyz jsem
nenalezl k zaparkovani jine misto nez v potemnele ulici. Subjektivne mi ho
vykradli i pred peti lety rovnez na neosvetlenem miste.

   Svitit se musi, protoze pred "miliardami let" nebyly silnice ani auta,
lide tusim take ne, a tak nebylo komu a proc.

   A nenechme kriminality a nehodovosti. Nebo snad SpTN chce jit pres
mrtvoly? Jsem byvaly amatersky astronom, ale kdyby mel nekdo zaplatit
zivotem za to, ze ja se budu divat na hvezdy, tak se toho pohledu vzdam.
Nezijeme na planete obyvane jen a jen astronomy. A musime zit spolecne a
tolerovat potreby ostatnich. Zpusoby jsou. Ale najit je nelze pri
dogmatickem popirani vseho co se mi nehodi do kramu. Zivot slusnych lidi je
o toleranci a vzajemnem pochopeni. Zkuste to.

   Jiz dlouho mne ignorace, jako je ta Vase, nevyvedla takovym zpusobem z
miry. Tak se omlouvam, pokud je moje odpoved ostrejsi nez bych chtel

                                                    Tomas Maixner

---
Odchozí zpráva neobsahuje viry (tvrdí AVG).
Verze: 6.0.302 / Virová báze: 163 - datum vydání: 22.11.2001