[Svetlo]Nehodovost a kriminalita

DQL osvetlovani
Sun, 25 Nov 2001 19:18:46 +0100

Vazeni,

sice mi uz po vikendu prsty upadavaji, ale neodolal jsem a kdyz jsem v
knizce prof. Habela (a kol.) Svetelna technika a osvetlovani (FCC Public
1995) narazil na nasledujici udaje, tak jsem se o ne nemohl s vami
nepodelit.

-------------------------------
BEZPECNOST SILNICNIHO PROVOZU

Pri zlepseni osvetlenosti v 64 mistech zjistila CIE snizeni poctu dopravnich
nehod s urazy chodcu na 55%, u ostatnich ucastniku silnicniho provozu na
77%, celkove na 70%. Smrtelne urazy klesly na 55%, tezke urazy na 77% a
lehke na 73%. Pritom se zvysila frekvence vozidel a jejich prumerna
rychlost.

I v dalsich statech prineslo zlepseni osvetleni snizeni nehodovosti. O 57%
(Australie), o 22% (Hamburg), o 33% (Velka Britanie), o 29% (Norsko), o 25%
(Finsko), o 37 - 86% (USA). Ve Velke Britanii se zjistilo, ze pri zvyseni
jasu vozovky o 1 cd/m2 se snizil cinitel nehodovosti o 35%.

Vice: Berounsky, B.: Osvetleni a bezbecnost. Bezpecna praca, 17, 1986, c.3.

Podobne byly vysledky Schreudera - kvalitni osvetleni vede ke snizeni
dopravnich nehod v noci az o 30%. Shoda s vyzkumy CIE z r. 1992

Vice: Schreuder, D.A.: Osvetleni, nehody a zlocinost, Svetelna technika
1993, c. 2.

----------------------------
KRIMINALITA

Podle statistik v USA je dolozeno, ze po zavedeni moderniho osvetleni klesl
pocet zlocinu spachanych na verejnych prostranstvich Clevelandu o 19%.

Ve Velke Britanii v Presonu byl po redukci VO na 50% narust kriminality a
vandalismu o 555%; pocet loupezi v obchodech vzrostl o 66%, v domacnostech a
dilnach shodne o 65%, pocet kradezi ve vozidlech o 13%, pocet okradenych
chodcu o 25%.

V Lyonu ve Francii sledovali zavislost podilu spachanych zlocinu na
osvetlenosti (venkovnich prostor)

Pro osvetlenost

pod       5lx bylo zlocinu 40,5%
pro        5-10 lx              32,4%
pro       10-15 lx             19,1%
nad             15 lx             8,0%

Asi neni treba komenrare.... Opravdu je treba zvazit metody dosazeni temneho
nebe.

Prijemny pristi tyden vam preje
                                                                Tomas
Maixner

---
Odchozí zpráva neobsahuje viry (tvrdí AVG).
Verze: 6.0.302 / Virová báze: 163 - datum vydání: 22.11.2001