[Svetlo]Nekolik dotazu

Marek Kolasa
Wed, 21 Nov 2001 11:00:09 +0100

--------------4BE84E3CA2146CD8D9FCEF66

Vazeny pane Maixner,
v oboru osvetlovani jsem laik a tak jsem rad, ze mohu oslovit cloveka,
ktery se osvetlovanim zabyva a zeptat se ho na nekolik skutecnosti
ohledne osvetlovani naseho okoli. Ptam se z pohledu danoveho poplatnika
a obcana, kteremu svetla pomahaji, ale v mnoha pripadech ho i obtezuji.
Budu se snazit uvadet pripady, ktere nejsou ojedinele a clovek se s nimi
muze bezne setkat.

1) Ve vetsine mest nalezneme svitici koule. Velka cast svetla z techto
kouli jde do smeru, v kterych je pro nas nevyuzitelne a jeste k tomu
velmi oslnuje. V mnoha pripadech jde mene svetla na zem nez do ovzdusi a
to kvuli uchyceni koule, ktere zabranuje sirit svetlo do spravneho
smeru, tedy k zemi. Presto je v techto mistech dostatek svetla k tomu,
aby se daly cist noviny. Neni to zbytecne mrhani energii a tahani penez
z kapes danovych poplatniku? Co si o tom mysli odbornik na osvetlovani?

2) S velkou pravdepodobnosti jste ridic, ci jste sedel alespon na miste
spolujezdce a jel jste autem v noci. Tim padem jste si musel vsimnout,
ze mnoha svetla s vypuklymi kryty ridice oslnuji a tim zvysuji
pravdepodobnost havarie. Zvlast je to patrne, kdyz vjizdime z
neosvetlene silnice, napriklad do osvetlene vesnice. Na to normy
nepamatuji? Vzdyt jde o nasi bezpecnost!

3) Take mnohe osvetleni bilboardu, reklam, kostelu atd., je mnohdy
navrzeno tak, ze nesviti jen na dane misto, ale i do oci chodcu ci
ridicu (napr. tech protijedoucich, na ktere reklama neni nasmerovana,
ale osvetlovaci teleso ano). Resi tohle nejak normy? Kde se obratit pro
dosazeni sjednani napravy?

4) Sviceni do oken. Vyska mnohych lamp nejen na sidlistich je navrzena
tak, ze vyska lampy saha do prvniho nebo druheho patra a samotne
svitidlo je relativne blizko okna. Tim do bytu vnika velke mnozstvi
svetla a obcan se tomu musi branit (pokud chce spat normalne ve tme)
tlustymi zavesy ci "piratskym" zatrenim barvou te strany svitidla, ktera
ho obtezuje. Mysli na takove veci projektanti, technici ci normy? I
svetlo prece muze obtezovat. A to jeste za neho platime!

Pokud si najdete chvilku casu a na na tyto otazky odpovite, prosim
odpoved poslete do diskuse, nebot tato bude zajimat urctite nejen mne.

S pozdravem a pranim spravneho osvetlovani
Marek Kolasa

DQL osvžtlovŠnU wrote:

> [...]
> kdyz se ke mne pridaji dalsi svetelni technici a SPTN pomohou.
> Jsem presvedcen, ze "temne nebe" si preji nejen clenove SPTN, ale i
> svetelni technici.Neni prece ucelem svetelne techniky svitit "panu
> Bohu do oken". Je treba najit spolecnou rec i cestu.      Protoze jsem
> byl kdysi amaterskym astronomem a nyni jsem svetelnym technikem, mam
> za to, ze jsem povinen se k problemu "temneho nebe" konecne
> vyjadrit.      Pro pripad, ze je problem rozeslat muj prispevek clenum
> konference, umistil jsem jej i na webu na adresach:

<!doctype html public "-//w3c//dtd html 4.0 transitional//en">
Vazeny pane Maixner,
ktery se osvetlovanim zabyva a zeptat se ho na nekolik skutecnosti ohledne
osvetlovani naseho okoli. Ptam se z pohledu danoveho poplatnika a obcana,
kteremu svetla pomahaji, ale v mnoha pripadech ho i obtezuji.
nimi muze bezne setkat.
[...]
a SPTN pomohou.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Jsem presvedcen, ze "temne nebe"
jsem jej i na webu na adresach: <a href="http://www.dql.cz/texty/faktor4.htm">http://www.dql.cz/texty/faktor4.htm</a>

--------------4BE84E3CA2146CD8D9FCEF66--