[Svetlo]Re: Faktor 4 v osvetleni

Petr Pravec
Wed, 21 Nov 2001 00:48:48 +0100 (MET)

Vazeny pane kolego,

Ted jsem si behem pozorovani precetl Vas prispevek (webovou verzi).
Zajimave. Nektere Vase formulace jsou hodne ironicke, doufam,
ze to nezabrani ostatnim zde (hlavne Jeniku Hollanovi, na nehoz
Vase ironie smeruje predevsim) ve vecne diskuzi k tematu, protoze
je to urcite potreba.

Ve vecech osvetlovani jsem laik.  Me fyzikalni vzdelani mi dovoluje
nektere veci posoudit, ale protoze tohle vse nemam dukladne promysleno,
necham diskuzi o vasem prispevku na ostatnich, kteri to maji promysleno
vice.  Jen jednu poznamku:
Zda se mi, ze Vy i Jenik Hollan jste oba ponekud
ovlivneni tim, ze jste oba dosti silne presvedceni o tom, ze vase
nazory na veci osvetlovani jsou ty spravne a ze je v poradku, kdyz
pri sve argumentaci radeji uvadite spise extremni, nez typicke pripady.
Tenhle pristup (uvadet extremni pripady) je v urcitych situacich OK, ale
je potreba to vzdy zminit. V argumentaci Jenika Hollana to snad patrne bylo,
ale asi taky ne vzdy, takze pokud jste nektere z jeho extremnich prikladu
povazoval za popis typickeho stavu, tak pak bylo vase rozcileni pochopitelne.
Sam se ovsem dopoustite stejne chyby (mozna zamerne), ze nekde argumentujete
extremnimi pripady (jen s opacnym znamenkem).  Budme na tyhle chyby
opatrnejsi.  Argumentovat extremnimi pripady je zrejme ucelne pri jednani
s politiky, ale pri odbornych diskuzich je nutne vzdy odlisit
extremy od typickych situaci, at nedochazi k takovym nedorozumenim.

A ted uz koncim a tesim se na vecnou diskuzi k tomu vsemu, a bez vzajemneho
ironizovani, to bychom se nikam nedostali.

Dr. Petr Pravec
Astronomical Institute AS CR
Ondrejov
Czech Republic