[Svetlo]Re: [IAN] Elmag. zareni vsude kolem

Jan Hollan
Fri, 1 Jun 2001 23:02:38 +0200 (CEST)

Michalův dotaz o škodlivosti elektromagnetického záření
 ( Date: Sun, 27 May 2001 13:36:57 +0200
   From: Michal SVANDA <svandaAasu....cz> )
 mi nahrál na ,,smeč``:

Kromě záření krátkovlnnějšího než světlo (UV, X, gama) je škodlivost dost
evidentní právě už jen u světla. Triviálně tím, že v prostoru, který není
dost temný, nespíme dost hluboce, a tak se vyspíme špatně. Méně triviálně
a zatím jen málo prozkoumaně tím, že když není dost hluboká tma, netvoří
se v těle dost melatoninu, a tím se velmi pravděpodobně zvyšuje riziko
rakovin. To je věc, o kterou zaslouženě vzrůstá zájem lékařů.

Věděl jsem o jednou sympoziu v Kolíně (nad Rýnem) z loňského jara, které
bylo o rizicích neionizujícího elektromagnetického záření. Nějak jsem si
ale nepoznamenal odkaz na ně, a tak jsem jej dlouho hledal. Ve skutečnosti
stačilo jít na stránky IDA, tedy http://www.darksky.org (dnes jsem byl
nadšen tím, že vycházejí vstříc mému prohlížeči lynx) a tam v rubrice
links byla stránka
   Linkname: Photo-Biology - darksky.org

Vloni jsem si informace ze sympozia pročetl a zjistil, že kromě silných
náznaků, že světlo v noci zvyšuje riziko rakoviny, přesvědčivé náznaky o
škodlivosti elektromagnetického záření delších vlnových délek, než jsou
světelné, stále ještě nejsou. Pravděpodobně vypadá jen zvláštní
mechanismus škodlivosti vedení vysokého napětí: jedovaté polutanty se
mohou precipitovat na ionizovaných částicích a tak ve směru větru působit
větší zdravotní riziko než jinde. Ale však se abstrakty a shrnutími
proberte sami.

Na stránkách IDA je i plno dalších odkazů k tomuto tématu.

Ještě předtím, než jsem koukl na stránky IDA, tak jsem našel pár odkazů
altavistou, např.

   Linkname: U.S. News: In lighting up the night, we might be risking our
             health (10/16/00)

 a taky stránky lidí, kteří se mikrovlnami velmi zabývali. Asi bez zvlášť
přesvědčivých výsledků, ale pokud vás něco zvlášť zaujme, upozorněte na
to (v konferenci svetlo jen tehdy, když se to světla bude týkat):

   Linkname: Bridlewood Bibliography on Electromagnetic Fields and Health

Přiznám se, že jako fyzik se záření vlnových délek větších, než má světlo,
pořád ještě nebojím. Jen bych řekl, že hřát si furt hlavu mobilem je málo
rozumné. Ono je dost těžké najít jiný mechanismus, jak by takové záření
mohlo škodit. Ale že si lidi a život na zemi vůbec zvykli během uplynulých
miliard let na noc a její absence jim může vadit, to docela chápu.

pěkný víkend přeje Jeník

PS.
 máte-li daleholed, který lze nastavit dle vypočtených souřadnic,
podívejte se zítra na Merkur. Už je to pěkně tenoučký srpek.