[Svetlo]Panu Moravcovi a dalsim - RE: Koule (snad naposledy)

Tomas Havlik
Mon, 03 Dec 2001 14:44:45 +0100

--------------D1ECC43BFFC67365C7BC8AD2

DQL osvětlování wrote:

> Vazeni,

> Jen poznámka: Když někde vidím dobře nasvětlený strom, tak to ve mne vzbudi
> libe pocity. A nejsem takovy sam. O tom je architektonicke osvetleni. O
> psychickem pusobeni pohledu na krasu. Krasa stromu je jina ve dne a jina za
> tmy. Rada z clenu SpTN je asi zaslepena vidinou temneho nebe [Temne nebe -
> zajimave -  v literature se pise "nebe bylo JASNE, plne hvezd" :-)] a nechce
> doprat jinym jine dusevni pozitky nez hvezdy. Kdybychom takto uvazovali, tak
> bydlime v ohavnych krabicich protoze na tom, jak vypada nase obydli preci
> [...]

jen poznamka k poznamce:
Ze "temnonebnici" nechteji doprat jinym jine dusevni pozitky nez hvezdy?
Zde mne napada, je sice pravda ze poezie stromu muze byt jina ve dne a jina v
noci, ale bez ohledu na to, se na krasny strom mohu podivat kdykoliv na krasnou
oblohu plnou hvezd nikoliv. A co vice oblohu, tak jak ji znali nasi dedove a
babicky jiz pravdepodobne nikdy nespatrime a jak tedy clovek ktery nevi o co jiz
prisel muze bojovat za napravu?
Peknych stromu a vyplodu prirody je spousta  a muzeme je obdivovat na ruznych
mistech, treba i v parcich ktere jste nasvetlil, ale jinou podobne krasnou
podivanou jako pohled na oblohu najdeme jen stezi. Muzeme samozrejme odjet do
pustin, kde svetla uplne chybi, ale nebylo by snad rozumnejsi aby se lide
seznamovali s vesmirem a tedy i prirodou treba pokazde kdyz tomu pocasi dovoli,
myslim , ze by se tim lide i vzdelavali, vzyt o tom to taky je. Predevsim
poznavani a poznani totiz vyvedlo lidske predchudce ze stromu na zem a az tim
druhotnym pritom bylo jestli se stavby ve kterych budou zit daji delat s
kudrlinkami nebo bez nich.

Nenapadlo vas , ze stav dnesni spolecnosti, tedy treba to , ze lide jsou stale
agresivnejsi, se treba odrazi i v takovych aspektech jako, ze lide nevidi tu
krasu nad s sebou? Jiz K. Capek rikal, "ze by pak snad lide nemohli mluvit o
politice a zatracenych pomerech", byl to velmu moudry clovek a ja s nim
bezvyhradne souhlasim. Za vzacnou rostlinou nebo krasnym stromem, at uz je
osvetlen ci nikoliv, mohu zajet do botanicke zahrady nebo na zamek i presto, ze
bych rostliny radsi videl kazdy den ve svem okoli, stejne tak mohu za oblohou do
planetaria, ale to bychom pak mohli vystavit v botanicke zahrade rovnou
umelohmotny strom a co takhle jej decentne nasvitit, to by bylo libych pocitu.

Stromy a jine vyplody prirody a civilizace muzeme obdivovat ve dne a ted uz i v
noci, bohuzel hvezdnou oblohu ve dne nespatrime a bohuzel ted uz ani v noci.

Mozna jsem mirne filozoficky ujel, ale myslim, ze to k tomu vsemu taky patri.

Tomas Havlik

--------------D1ECC43BFFC67365C7BC8AD2

begin:vcard
n:Havlík;Tomáš
tel;pager:ICQ: 11830229
tel;fax:691 10 09
tel;home:0604648145
tel;work:691 10 05
x-mozilla-html:TRUE
org:HaP Ostrava
version:2.1
email;internet:Tomas.HavlikAvsb...
adr;quoted-printable:;;=0D=0ATr.17. listopadu, IGDM V=8AB - TU, Ostrava - Poruba, 708 33;Ostrava;Czech republic;;
x-mozilla-cpt:;-17344
fn:Rebel
end:vcard

--------------D1ECC43BFFC67365C7BC8AD2--