[Svetlo]Panu Moravcovi a dalsim - RE: Koule (snad naposledy)

Ludek Vasta
Mon, 3 Dec 2001 13:50:20 +0100 (CET)

On Mon, 3 Dec 2001, DQL osvětlování wrote:

> Jen poznámka: Když někde vidím dobře nasvětlený strom, tak to ve mne vzbudi
> libe pocity. A nejsem takovy sam. O tom je architektonicke osvetleni. O
> psychickem pusobeni pohledu na krasu. Krasa stromu je jina ve dne a jina za
> tmy.

Myslim, ze ten problem je v necem jinem. Mne se take muze libit nasviceny
strom. Ale je otazka, jestli tyto libe pocity nejsou nekde zaplaceny
prilis vysokou cenou - znecisteni ovzdusi (z tepelnych elektraren),
poskozenim stromu ci zivota na nem a v blizkem okoli (viz pochybosti v
jednom z minulych prispevku).

> Rada z clenu SpTN je asi zaslepena vidinou temneho nebe

A tohle uz jsou jenom vyvody z nespravne interpretace. Casto se stava, ze
polemizujici mylne pochopi argumenty oponenta a polemizuje s necim, co
protejsek nerekl. Stava se to pochopitelne i mne.

Nemyslim si, ze by jediny z nas mel zajem zhasnout mesta vcetne Prahy.
Svitit se musi v uzavrenych prostorech (kancelare, domovy) i v otevrenych
prostorech (ulice a dokonce i pamatky). Jde vsak zejmena o tyto hlavni
problemy:

1. *Najit miru* - mnozstvi svetla i pripadne casova omezeni. Musime treba
svitit na vsechny pamatky celou noc a kazdou noc? Nebylo by prospesne na
nekterych mistech po jiste hodine ztlumit nebo treba dokonce uplne vypnout
poulicni osvetleni?

2. *Vhodne prostredky* - napriklad ty zname koule vs. clonena svitidla,
druhy vybojek (vhodna kobinace uspor el. energie, penez za provoz i za
porizeni, vhodna barva).

> zajimave -  v literature se pise "nebe bylo JASNE, plne hvezd" :-)] a nechce
> doprat jinym jine dusevni pozitky nez hvezdy. Kdybychom takto uvazovali, tak
> bydlime v ohavnych krabicich protoze na tom, jak vypada nase obydli preci
> nezalezi. Nebylo by baroko, secese,.... jen kamenne chatrce by byly zameneny
> technologicky jednoduchymi panelaky.

Hmm... Panelaky zacaly az v dobe masivniho poulicniho osvetleni... Ba ne,
tento smer diskuse je asi ponekud zavadejici.

Mjejte se pjeknje

Ludek

Ludek Vasta                                  University of Economics
ludekAsorry....cz                                            Prague
tel.: +420-2-7191.4703/270                            Czech Republic