[Svetlo]Koule (snad naposledy)

Zdeněk Moravec
Mon, 3 Dec 2001 10:42:14 +0100

Dobry den vsem,

> Mam dotaz. Nebylo by sviceni na stoletou lipou sluzbou medvedi? Ja to
> opravdu nevim, jen se ptam. Stromy se miliony let vyvijely v prostredi
> pravidelneho stridani svetla a tmy a ted najednou budeme nejaky pamatny
> strom osvetlovat, tak aby na to, chudacek, nezdechl. Aby se mu nenarusilo
> jeho prostredi (napriklad by se neodstehovali nejaci zivocichove, kteri
> jej chrani pred zivocichy jinymi). Mozna by stacilo ten strom osvetlit jen
> pri nejakych vyznamnych svatcich ci udalostech.

Taky nevim, ale zkusim se poptat. Ja myslim, ze svitit na cokoliv jen proto,
ze se nam to libi, muze byt sice hezky, ale jsem proti tomu. Tim nerikam, ze
se mi to nelibi na pohled, ale myslim si, ze je to zbytecny. Pokud jde o
stromy, zvlaste ty stalete, tak se mi to uz vubec nelibi. Souhlasim s
Ludkem, ze svetlo v noci neni pro organizmy (vcetne cloveka) prirozene a z
toho je treba vychazet. Svetlo muze treba preferovat nektere organismy,
ktere ve stromu ziji na ukor jinych, cimz by mohlo dojit k naruseni
rovnovahy a rychlejsimu starnuti tohoto stromu. Treba. Urcite zalezi na
druhu stromu, kde se nachazi, atd. Bylo by dobry se zeptat nejakeho biologa.
Par jich tady na UJEP mame, ale nevim, jestli nekdy narazili na tento
problem, navic jich je tady opravdu jen par. Kazdopadne se zeptam, treba me
aspon odkazou na nejaky clanek.

Zdenek Moravec