[Svetlo]Koule (snad naposledy)

Ludek Vasta
Mon, 3 Dec 2001 09:32:32 +0100 (CET)

On Sat, 1 Dec 2001, DQL osvětlování wrote:

> parcich. Nevadila by mi ani koule bez clonky, ktera by osvetlovala korunu
> stolete lipy (ktera, zel, v zime svetlo listy nepohlti).

Mam dotaz. Nebylo by sviceni na stoletou lipou sluzbou medvedi? Ja to
opravdu nevim, jen se ptam. Stromy se miliony let vyvijely v prostredi
pravidelneho stridani svetla a tmy a ted najednou budeme nejaky pamatny
strom osvetlovat, tak aby na to, chudacek, nezdechl. Aby se mu nenarusilo
jeho prostredi (napriklad by se neodstehovali nejaci zivocichove, kteri
jej chrani pred zivocichy jinymi). Mozna by stacilo ten strom osvetlit jen
pri nejakych vyznamnych svatcich ci udalostech.

> Souhlasim s Vasim zaverem. Jen nevim, co myslite premirou osvetleni? Pri
> letnim slunecnem poledni je osvetlenost vyssi nez 200.000 lx.

Nemyslim, ze by to byla vhodna argumentace. Svetlo pres den a tma v noci
je prirozeny proces. Svetlo v noci neni prirozene (az na ridke, rekl bych
"katastroficke" vyjimky typu bolid, lesni pozar atd.).

> premira osvetleni? Snizeni osvetlenosti pod urcitou mez ma radu negativnich
> dusledku - (nejen) ve verejnem osvetleni zmenseni zorneho uhlu, snizeni
> rychlostti vnimani, rozlisitelnosti jasu apod. Nedostatecne osvetleni
> snizuje pracovni vykon, zvysuje zmetkovitost, urazovost, nemocnost. Vyssi
> hladiny osvetleni maji naopak lecebne ucinky - leceni kojenecke zloutenky.

Svetlo v noci nemusi byt az zas tak prospesne lidskemu zdravi. Bylo o tom,
myslim, v listopadovem cisle casopisu Vesmir (tusim, ze nekde vzadu, jak
jsou kratke zpravy z vedy a z vedeckych casopisu).

> osvetlenosti kolem 2.500 lx po dobu 2 hodiny, resp. 10.000 lx po dobu pul
> hodiny se vyrazne zlepsil stav u vetsiny pacientu trpicich SAD. Takze svetlo
> ma pozitivni vliv na organismus.

Samozrejme, ze svetlo ma pozitivni vliv na organismus. Ale IMHO i tma.
Vzdyt se ten organismus vyvijel miliony roku za pravidelneho stridani
svetla a tmy.

Pokud je nekdo nemocny (SAD), pak necht pracuje a zije v dobre osvetlenych
mistnostech. Nemyslim, ze dobrym lekem je o tolik vice svitit na volnych
prostranstvich. Takova nemoc neni normalnim stavem, neni to vlastnosti
zivocisneho druhu homo sapiens. Je to nejaka porucha, nemoc, kterou je
potreba lecit. Lecit vsak nemusime celou populaci, ktera je zdrava, nebo
ma zase treba jine nemoci (zanet spojivek, sneznou slepotu...).

> Svetlo je tedy nekde nutne a nekde naopak.

To je presne! A ted vlastne hledame (diskutujeme) o tom, kde je svetlo
vhodne, kde neni, pripadne miry (ne)vhodnosti.

Mjejte se pjeknje

Ludek

Ludek Vasta                                  University of Economics
ludekAsorry....cz                                            Prague
tel.: +420-2-7191.4703/270                            Czech Republic