[Svetlo]O Sekci pro temne nebe uz budou vedet vsichni

Jan Hollan
Tue, 28 Nov 2000 18:15:04 +0100 (CET)

---------- Forwarded message ----------
Date: Tue, 28 Nov 2000 16:01:18 +0100 (MET)
From: Jiri Grygar <grygarAfzu...>
To: Jan Hollan <jhollanAamper....muni.cz>
Cc: svetlo-cAamper....muni.cz, Martin Kolarik <martinkAmii...>,
     Jiri Kubanek <kubanekAobservatory...>
Subject: Re: temne dejiny se vali

> díky Jurovi Grygarovi se ČTK dozvěděla o naší sekci, nějaká paní mi volala
> asi v pátek na hvězdárnu a chtěla vědět víc, já jí něco krátce pověděl
> netuše, že se v pondělí objeví zpráva ČTK, která vzbudí pozornost médií.
> Naštěstí jsem se nesekl, když jsem jí zpaměti řekl, že Brno utrácí ročně
> za elektřinu na venkovní svícení asi 30 MKč, jak jsem pak s úzkostí
> kontroloval, když se mě na to dnes ptala redaktorka z novin.
	Jeniku, diky za info. Tim padem se mi vyjasnilo, kde se vzala ma
zprava pro noviny. Byl jsem minuly tyden v Olomouci na tiskovce ohledne
snahy obnovit tam zrusenou hvezdarnu. Pritom prisla rec na dalnicni
pripojku, ktera teoreticky mohla nechat hvezdarnu stat, ale problem byl
samozrejme se svicenim. Ja jsem pripomnel, ze podobny problem kdysi resil
Ondrejov kvuli vystavbe dalnice z Prahy do Brna a dalnice tehdy
prestehovani kopule zaplatila a zaridila, na rozdil od Olomouce. A pak
jsem mluvil o problemu zbytecneho verejneho osvetleni a tam jsem vskutku
uvedl, ze predsedou sekce jsi Ty, nebot jsem o volbach noveho vedeni dosud
nevedel. To jsem zjistil, az kdyz jsem se vcera vratil do Prahy.
	Na tiskovce byla redaktorka olomoucke pobocky CTK, a takhle to
tedy vzniklo.

> Dnes jsem chvilku něco říkal po telefonu redaktorce Rovnosti, poslal jsem
> jí též k ev. zveřejnění svůj dopis primátorovi Brna, na který mi od
> začátku října neodpověděl. Je teď už očeštinovaný k dispozici veřejně mezi
> mými světelnými preprinty. Článek v Rovnosti vyjde zítra.
>
> Zítra dopoledne budu ukazovat špatné a lepší lampy u Červeného kostela
> redaktorce Zemských novin a Slova, od tří pak budeme natáčet na hvězdárně
> a pak asi opět dole u kostela s Novou.

	Mimochodem, prave na nasem sidlisti v Praze vymenovali lampy
verejneho osvetleni za novy typ, ktery ma zarivky zapustene dovnitr a
parazitni osvetleni tim opravdu vyrazne kleslo, takze jsem poprve v zivote
mohl primo pobliz sidliste pozorovat oblohu [Leonidy]. Je to dobre patrne,
nebot pulka sidliste ma dosud stary typ osvetlovacich teles, kde je svetlo
pruhlednym vikem krytu rozptylovano do stran i nahoru: rozdil v temnote
nad svitidly je patrny na prvni pohled.
	Jedna se o Prahu 10 - Hostivar, sidliste Kos~ik, a nafotit by to
jiste slo velmi snadno. Zajimave je hlavne to, ze je to cira nahoda; v te
vymene svitidel nemam vubec zadne prsty.

> [...]
> lokality u vás byste rádi médiím okomentovali a nechali zachytit obrazem
> (ať již fotograficky nebo televizně), odkážu je na vás. Je asi vhodné, aby
> obrázky byly denní i noční, aby scenérie byla srozumitelnější a bylo
> vidět, jak dané lampy vypadají ve dne a které to vlastně jsou.
>
> I jinak se ale můžete dívat po zvlášť výmluvných příkladech špatného, a
> pokud na to narazíte, i relativně dobrého osvětlení. Budete-li jich mít
> dost, může stát za to pak pro zastupitele nebo i veřejnost uspořádat
> exkurzi po nich, takovou asi uspořádáme v dohledné době v Brně, budeme-li

	Vyborne, Jeniku! Zdravim Jura