[Svetlo] vysledky vyzkumu, nove clanky

Jan Hollan jhollan na amper.ped.muni.cz
Pondělí Červen 26 13:38:12 CEST 2006

Vážení zájemci o noční prostředí,

již více než rok se v českých mailinglistech na amperu neobjevil žádný
příspěvek k našemu tématu. To je hlavně má ostuda, rozhodně neplatí, že by
nebylo o čem psát. Já ale nějak opomínal napsat o novinkách taky česky,
anglicky jsem to jakžtakž dělal -- souhrnně naposled v lednu, viz zpráva v
adresáři http://amper.ped.muni.cz/light/ida/ obsahující i odkaz na lepší
legislativní návrh (lépe srozumitelný) než ten, který byl naposled ve
sněmovně, a na řadu dalších věcí, které jsem možná česky nikde nezmínil.

Dost nového se od minulého příspěvku do listů svetlo a svetlo-v událo
v oboru domácího výzkumu -- jde o dvě zprávy o nočních zimních Krkonoších.
Ta loňská, se třemi autory, je rozsáhlá a postihuje řadu aspektů, tu
letošní jsem (s důležitou pomocí zainteresovaných čtenářů) psal sám,
a zabývala se prakticky jen dvěma novými světelnými instalacemi, v Peci
a Jánských Lázních. Najdete je v adresáři
  http://amper.ped.muni.cz/noc/krnap (letošní zpráva má podadresář 2006).

Práce na obou krkonošských projektech do značné míry spočívala ve vývoji
potřebného softwaru. Program raw2lum doznal mnoha doplnění (jak ve svém
kódu, tak co se týče na něj navazujících skriptů), naposled pro případ
,,neúplných temných snímků`` nyní v červnu (viz o tom text malo_exp.htm).
Stal se tak už dost mocným a spolehlivým fotometrickým nástrojem.
K dokonalosti (fyzikální, ne uživatelské) mu chybí např. lepší model pro
vinětaci při libovolných clonových číslech.  Ale to jsou jen detaily,
týkající se nanejvýš rohů snímků, a i tam jde max. o desítky procent.

Zájem o ochranu nočního prostředí roste a píší a mluví o ní stále další
lidé. Pro ty, kterým jde zejména o architekturu, jsem nedávno sepsal pár
odkazů na novější texty, viz níže.

Last but not least: nejvýznamnějším fenoménem nových českých publikačních
aktivit je zřejmě seriál O svícení v Instantních astronomických novinách
(ian.cz). Kdo má aspoň trochu času, měl by jej určitě sledovat -- na
rozdíl dnes již dávno tichých mailinglistů se tam skutečně něco děje.
Podstatné je číst hlavní příspěvky, prohrabávat se diskusemi je už jen pro
zájemce s výjimečným zaujetím.

pěkné, raději méně vřelé léto přeje

 jan hollan