[Svetlo]Re: Kvantifikace světelného znečištění

Jan Hollan
Wed, 29 May 2002 01:03:51 +0200 (CEST)

> Dobre vite, ze Vase stranky znam, ale zatim jsem tam nenarazil
> na nejaky popis vypocetni metody. Kde je to "nekde"? Jsem presvedcen, ze
> jde o nekolik malo vztahu, ktere jste jiste schopen napsat okamzite
> zpameti.

Vážený pane inženýre,

(to ,,nekde`` bylo
např. http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public/msg00059.html )

konečně jsem se dostal k tomu, že jsem nějaký podrobnější text o
kvantifikaci světelného znečištění napsal. Aby byl užitečnější a mohl jej
někdo oponovat, psal jsem jej anglicky, po oponentuře jej i přeložím,
bude-li to potřeba.

Koncept, který jsem před chvílí dopsal, je
 http://amper.ped.muni.cz/light/drafts/lp_incr.txt

Najít postup, jak jsem to počítání, po kterém se pídíte, zařídil, zrovna
triviální nebylo, už je to nějaký pátek, co jsem jej vymyslel. Ale potřeba
jej popsat jistě byla, jsem rád, že jste mne k tomu ponoukal. Popis onoho
postupu je ale jen podružnou věcí, jak z konceptu vyplývá. Mohl by se
ještě rozšířit, ale doufám, že takto stačí. (Pro ostatní připománám, že
program, o kterém se v nehypertextovém konceptu mluví, je k dispozici na
   Linkname: Index of /light/ies2
 ).

Pokud by se něco z té kvantifikace mělo objevit v předpisu (kromě
samozřejmého požadavku nesvítit vzhůru), mohlo by to být něco dle
posledních čtyřech bodů. Ale těžko to vymyslet tak, aby to bylo
srozumitelné a ověřitelné. Lepší možná jen doporučovat, jak směřovat
světlo dolů a kdy nesvítit, nechat to poněkud na rozumu místních. FCO
kategorie říká sice něco i o svícení dolů, ale i když v některých
amerických zákonech je FCO (full cut-off dle IES) požadovaná, myslí se ve
skutečnosti zpravidla jen FS, jak je zřejmé z definice v tamtéž.

Pokud nějaké limity dolů, tak snad ne na emise (tj. světlo z lamp), ale na
imise (osvětlenost oken a jiných ploch, co osvětlovány být nemají). A
samozřejmě i limit na svícení na plochy cílové, i z těch pak světlo
znečišťuje noční prostředí, jak správně zdůrazňujete. Ten limit už je znám
a bude platit v celém Laziu: jas středovaný přes osvětlovanou plochu
nejvýše 1 cd/m2. Nad limit lze svítit jen tehdy, když to explicitně
vyžadují bezpečnostní normy, což je platné snad pro některé silnice (v
Brně takovou naštěstí nemáme), nikoliv pro fasády či billboardy. Však je
to uvedeno už ve VISUAL REGOLAMENTO z podzimu, viz
   Linkname: cielobuio - coordinamento per la protezione del cielo
          notturno

zdraví Jeník Hollan