[Svetlo]RE: Re: Koule

DQL osvetlovani
Sun, 2 Dec 2001 14:30:31 +0100

Pane Hynku,

zkuste pochopit i ty stolete stromy, nejsou vytvorem lidskych rukou, ale
zaslouzi si o to vice ucty. A stoji i na mistech, ktera jsou v noci videt. A
jsou stejne krasne jako hvezdy. A nejen ja, ale mnoho dalsich, je chce videt
stejne jako chce videt hvezdy. Ale vse ma sve misto.

Svitidla s rovnym spodnim krytem mohou za urcitych okolnosti ohrozovat
silnicni provoz. Zalezi na jejich fotometrickych vlastnostech, ktere jsou
obecne horsi nez u svitidel s refraktory. Porovnání svitidel s  "rovným" a
"vypouklým" krytem - prectete si rozbor ing. Muchove.

Tak ke kterym svitidlum se nenechame zviklat? Jednim dechem pisete o
vhodnosti i nevhodnosti svitidel s  "malicko vypouklym krytem".
Co je to malicko vypoukly kryt a od kdy je kryt hodne vypoukly?
A co zkusit vyduty kryt? Spina by se neusazovala uprostred, ale po krajich a
tak by se zaspinenim svitila stale vic a vic pod sebe a stale mene a mene by
oslnovala.
Myslite si, ze vse co je jinde je spravne a dobre?
A co zkusit pokryt povrch vozovek svetlo pohlcujici latku. Nedochazelo by k
rozptylu odrazeneho svetla do nebe. Sice by nebylo nic videt na vozovce, ale
o to snad nejde.

Kdyby bylo technicky mozne realizovat svitidlo bez oslneni, svitici jen tam
kam ma, pak by se vyrabelo. Cilem kazdeho seriozniho vyrobce jsou vyrobky na
co nejvyssi technicke urovni.

Jen malo osvetlovacich soustav je tak spatnych jako ta v Olomouci. (Vite
kolik stalo jedno svitidlo? Jak probihalo vyberove rizeni? Jak dopadlo
mereni osvetleni?)

Zejmena se prijizdejiciho auta na temne silnici bezpecne vsimne opilec
lezici na vozovce. Jeste nikdy se Vam nestalo, ze jste minul nerozumne
stopare stojici na neosvetlene krajnici jen o par centimetru? Ja osobne mel
stret s neosvetlenym prenosnym patnikem, ktery stal osamocene uprostred
neosvetlene vozovky nekolik metru za znackou o obnoveni dvou pruhu.

Svetla aut jsou ve tme je lepe videt, avsak jako ridic jiste vite, ze kdyz
mijite protijedouci vozidlo tak za nim nevidite vubec nic, jste oslnen a to
tim vic, cim mene je osvetleno okoli protijedouciho auta. I proto se
osvetluji silnice, proto se osvetluji dalnicni krizovatky v polich...

Omlouvam se pokud jsem byl misty ironicky, ale nedalo mi to. A ted
neironicky:

Nemel jsem zatim dostatek casu provest vypocty prokazujici vliv zmenseni
uhlu vyzarovani na max 60 stupnu. Zatim jsem provedl pouze jedien vypocet a
i kdyz jsem pouzil optimalizacni program, tak vysledek neprezentuji jako
prukazny. Ale neni bez zajimavosti, ze jsem obdrzel ocekavany vysledek.
Realne svitidlo s beznou fotometrickou plochou vyhovelo pri oprimalizaci
vysky stozaru a jejich roztece pro nahodne zvolenou komunikaci pri rozteci
stozaru 36 m a jeho vysce 8 m. Pri omezeni svitivosti tohoto svitidla nad 60
stupnu (aniz bych nejak zasahl do hodnot pod temito uhly) bylo nutne zkratit
roztec na 23,3 m a zvysit polohu svitidla na 8,7 metru nad vozovku. Opet na
zaklade optimalizacniho vypoctu. Kde je Faktor 4? V tomto pripade je
23,3/36 = 0,65! (A to zanedbavam zvysene naklady na vyssi stozary, cetnost
udrzby, vymenu zdroju atd. atd.) Pripad byl zvolen skutecne nahodne pro
beznou obousmernou komunikaci o 2x2 pruzich. Obe soustavy splnily vsechny
kvalitativni i kvantitativni parametry.
Osvetlovani komunikaci je skutecne o necem jinem nez o osvetleni dvorku za
domem.

A jeste jednou bez ironie:

Co kdyby jste si precetl alespon zaklady svetelne techniky a seznamil se se
zaklady videni? Nebylo by od veci seznamit se s problematikou do ktere
zasahujete.

     Tomas Maixner

P.S. A to jsem chtel byt strucny :-(

---
Odchozí zpráva neobsahuje viry (tvrdí AVG).
Verze: 6.0.303 / Virová báze: 164 - datum vydání: 24.11.2001