[Svetlo]Jeden konkretni pripad kouli

Petr Pravec
Wed, 28 Nov 2001 22:06:07 +0100 (MET)

Ahoj Lukasi a vsichni,

Tak jsem zjistil, ze mi posledni dobou nechodily maily z teto konference
(dal jsem si u toho uctu na amperu takove nastaveni, ale zapomnel jsem na to,
takze jsem odsud dostal a pripadne reagoval jen na ty maily, ktere jste
v kopii poslali primo na mou adresu).  No, treba si najdu chvili si tu
bourlivou debatu precist v archivu konference.  Ale ted uz k veci.

On Wed, 28 Nov 2001, Lukas Kral wrote:

<vetsi casti Lukasova mailu smazany>

> Bohužel, v poslední době jsem dosti zděšen mírou, jakou se tyto svítící
> koule množí i v místech zcela nevhodných. Jak psal pan Maixner, je tomu tak
> (alespoň pevně věřím) proto, že osvětlení nenavrhují osvětlovací technici,
> ale elektroinženýři. S koulemi se tak setkáváme nad zcela osamocenými
> chodníky v otevřené krajině, nad širokými ulicemi (jejichž domy by často
> spíš bylo estetičtější ukrýt ve tmě :-) apod. V naší obci se dokonce "koule"
> objevily podél jedné téměř polní štěrkové cesty...

Ja jsem tim take zdesen, kde vsude jsou jiz takove koule nainstalovany.
Jsou i tady v blizkosti meho trvaleho bydliste (Olomouc-Nove Sady) na dosti
siroke ulici, z jedne strany panelaky, z druhe supermarket, sotva
pekna architekrura vhodna k osvetlovani.  Asi si lide, co o tech koulich
rozhodli, mysli, ze jsou hezke, jinak to nedava smysl.

Kdyz jsem tak pred par dny ty "koule" na te ulici "obdivoval",
vsiml jsem si jeste jedne veci.  Vetsina svetel podel te ulice
(jmenuje se Zikova, psano takhle bez diakritiky, s Heny to nema
nic spolecneho :-) je "normalnich", tedy s (ne az tak spatnym) stinidlem,
vybojkou uvnitr nej a vypuklym pruhlednym krytem naspodu.
Par tech pruhlednych krytu ale chybi, a u tech par svetel je jasne patrno,
ze pri pohledu jen trochu z dalky (z vice nez cca 50 metru, odkud uz nejde
primo videt vybojka uvnitr) oslnuji daleko mene nez ta svetla s tim
spodnim krytem jeste pritomnym.  Zpod tech lamp je videt, ze ty kryty
jsou proste vsechny dost spinave, zamlzene, poskrabane apod., takze
proste hrozne rozptyluji svetlo i do dalky (a samozrejme i do smeru
na horizont).  Toto je podle mne priklad toho, jak mohou i dobre
minena a zkonstruovana svetla s vypuklymi kryty byt nevhodna,
nebot proste ty vypukle kryty vzdy budou rozptylovat svetlo i do
nezamyslenych smeru.  (Snad jen kdyz budou uplne cista a neposkrabana,
ale to sotva vydrzi prilis dlouho.)  Vim, neni to nic noveho, Jenik
neco podobneho jiz tusim psal mockrat, ale chtel jsem to jen ilustrovat
na priklade, s nimz jsem se setkal.  K vypuklym krytum bychom tedy
duveru mit nemeli, rozhodne by se mi tedy nelibilo, kdyby byly i nadale
brany jako normalni.  Co na tohle svetelni technici?  Jak zabranite
zaspineni atd. vypuklych krytu?

Zdravim,    Petr Pravec