[Svetlo]Kriminalita - zejmena pro pana Moravce

Zdeněk Moravec
Tue, 27 Nov 2001 17:10:36 +0100

Vazeny pane kolego,

dekuji za vysvetleni, ale myslim ze je zbytecne volit tak ostry ton. Ja
nevim jak to pochopili ostatni v teto konferenci, ale rozhodne jsem nemel v
umyslu Vas urazit, jenom jsem chtel vyslovit sve pochybnosti, pricemz jsem
snad uznal, ze mnoho veci bud nevim a nebo si jimi nejsem jisty. Veskery muj
prispevek je v podstate subjektivni pocit, coz v nem je snad jasne patrne od
zacatku do konce a cely text jsem vyslovil s jistou nadsazkou, viz tvrzeni z
jednoho z Vasich uvodnich e-mailu "Spis nez jako ironii, bych sve vyroky
bral jako nadsazku a pokus o humor ...". Pokusil jsem se o totez, doufaje,
ze to pochopite.

Zkratka Vy vezmete nejaka cisla, ja vemu jina cisla (ktera ale nemohou byt v
tomto pripade bohuzel tak konkretni) a vysledkem bude to, ze se nikdy
nedohodneme. Takze jedine konstruktivni co me napada, je udelat nejaky
spolecny vyzkum, ale nevim, zda by se na nem byl ochoten nekdo podilet,
vetsinou jsme vsichni dost vytizeni jinymi starostmi, a hlavne by me
zajimalo, jestli by ten vyzkum byl ochoten nekdo podporit (kdyz cesky
komitet CIE je na tom tak spatne, ze neplati prispevky).

Vysledky vyzkumu se mohou casem menit, ne proto, ze by se lidske oko menilo,
ale proto, ze se treba meni spolecnost a technologie, pricemz se nemusi
zrovna menit rezim. Treba dneska ma kazdy rozumny obchod alarm napojeny na
centralu. Pokud si ho zridi vsichni, a spolecnosti, ktere budou zajistovat
ostrahu budou seriozni, tak se zlodeji tezko budou na tyto obchody
orientovat, a to skoro nezavisle na osvetleni. Ale zaroven se musi nekam
jejich aktivita presunout, protoze se domnivam, ze kdyz chce nekdo krast,
tak krast bude.

V jednom vyzkumu je navic tezke rict, ze zavedenim jedne lampy snizite
kriminalitu. Mozna pod tou jednou lampou. A co zbytek mesta? A az dokonale
osvitite cele mesto, ze v nem nebude jediny tmavy kout, osvetlite i vsechny
cesty mezi mesty vcetne vsech krovisek a korun stromu, kdyby se tam nekdo
skryval, bude Vam to stacit? Mozna to pak bude chtit jeste zvednout
intenzitu, aby videli i slepejsi babicky a dedeckove, kteri si o pulnoci
vzpomenou, ze si chteji vyjit na prochazku .... Kde to skonci? Omlouvam se,
jestli si to tak nepredstavujete prave Vy, ale verim, ze mnozi osvetlovaci
tuto predstavu sdili. Zkratka az bude vsude i v lesich a na poli v noci
svetlo jako ve dne (aspon poroste lepe obili a bude vetsi uroda), co budou
kriminalnici delat? Ja myslim, ze budou krast ve dne, jako se to tady v Usti
dela, protoze v noci by zbytecne budili rozruch, kdezto ve dne jsou vsichni
v praci a stehovaku si nikdo nevsimne.

Auta jsou v posledni dobe vyrabena stale bezpecneji, takze se v nich muze
zabit jen opravdu neopatrny clovek. To ale neni podle me z vetsi casti
problem osvetleni, ale policie a vychovy. Kdyz budou vsichni lidi jezdit
podle predpisu a budou mit auta v poradku, tak k nehodam nebude dochazet tak
casto. Jedine s cim bych opravdu souhlasil je kvalitne osvetlit a oznacit
vsechny prechody pro chodce (viz 14 mrtvych chodcu na prechodech v tomto
roce - je opet otazka, zda k tomu doslo ve dne nebo v noci).

Pokud jde o CIE tak jenom potvrzuji, ze netvrdim, ze je zkorumpovana a
ztotoznuji se v dalsim s Ludkovym vysvetlenim (vcetne toho, ze jako
astronomove muzeme byt profesionalne zaslepeni zase trochu jinak).

Myslim, ze jsem velice tolerantni clovek, a nedovolil bych si cokoliv
ignorovat, ale to musi potvrdit nekdo jiny. Ale tolerance musi byt
oboustranna. Jak k tomu prijdu, ze mi do pokoje sviti v noci poulicni lampy
tak, ze musim zatahovat zaluzie (jinak bych si mohl cist noviny) a ani to
nestaci, takze se ted manzelce snazim vysvetlit, jak ma vypadat zaves (tedy
ze nestaci, aby mel barvu, ktera se ji libi, ale ze skrz nej navic nesmi byt
videt - to bude drahy). Jsem taky do znacne miry idealista a pral bych si,
aby nebyla zadna kriminality ani nehody. Ale na druhou stranu se snazim jako
astronom na svet divat ponekud obecneji a desi me, jak malo toho puvodniho
tady po nas (lidstvu) zbyva (staci se projet po Mostecku nebo si prohlednout
okousane kopce ve Stredohori) a jak na ukor civilizace prichazime o spoustu
krasnych veci. Bohuzel musim konstatovat, ze vetsina lidi mi prijde natolik
zaslepena moznostmi civilizace, ze nad takovymi vecmi vubec nepremysli (to
se ale doufam netyka Vas).

Zaverem: ma kritika se tyka spatneho osvetleni, v zadnem pripade si nepreji,
aby se prestalo svitit uplne (jak bych ted asi dosel domu, ze?). Pojme se
tedy opravdu soustredit na to zasadni, tedy na ZMENU nekvalitniho osvetleni
za kvalitni (ktere bude vyhovovat i nam, kteri jsme jinak v dost silne
mensine). O to nam jde predevsim. Jestli pritom usetrime 50 nebo 500 procent
energie je pro astronomy sice spise doprovodny efekt, ktery by nam mel
nahravat (pochopitelne v souladu s predchozim odstavcem si preji tech 500
procent). A navrhuji nebavit se v teto konferenci dale o nehodach a
kriminalite, protoze v tom se proste nedohodnem, protoze nemame potrebne
informace (nemam nic proti tomu, aby pan Maixnerovi odpovedel, ale ja uz dal
reagovat na toto tema nechci).

Priznivce temneho nebe zdravi,

Zdenek Moravec