[Svetlo]Kriminalita

Tomáš Hynek
Tue, 27 Nov 2001 14:26:04 +0100

Tak mam pocit, ze se to tady zacina posouvat ponekud nezadoucim smerem.
Nebudeme se prece dohadovat o tom, kdo ma pravdu a kdo ne. Myslim, ze nikdo
tady nechce byt netolerantni - prece neusilujeme o to, aby se ve mestech
nesvitilo, nebo jo ?

Jedno je vsak jiste:
1.  I kdyz se mozna normy nezmenily jiz hodne dlouho, a nenarizuji nejake
vetsi osvetleni, presto se mnohdy pouziva mnohem silnejsiho osvetleni, nez
by mohlo stacit pro dane misto -  nekde byva svetla prehnane moc i kdyz by
ho tolik byt nemuselo, jen proto, aby to tam vypadalo skoro "jako ve dne"
(napr. parkoviste a okoli supermarketu apod.) a o to nam prece taky jde -
stanovit, kde je horni hranice, ze ? Nejde nam prece o to, aby se tam
svitilo jen tak malo, ze by to mohlo nekomu ublizit. Tak proc tady nekdo
neco takoveho nekomu vycita ???
2.  Svetla je v noci stale cim dal tim vice. Samozrejme, ze je vice mist,
ktera je nutno osvetlovat, ale take (a to predevsim) masove pribyvaji takova
osvetlovaci telesa, ktera sviti opravdu vsude, ne jen tam, kde maji svitit a
to i na takovych mistech, kde nemaji absolutne opodstatneni (oblibene koule
uz i na sidlistich mezi panelaky !!! atd.) Takze budeme tak tolerantni, ze
prijdeme i o to malo, co nam jeste z temneho nocniho nebe zbylo ? Uz i mezi
mesty je nocni nebe dost svetle.
3. Ja osobne vlastnim v poradi jiz treti auto - u kazdeho se neco stalo
(rozbite okno, ukradene radio, ukradena rezervni pneu, propichnute pneu,
vylomene mlhovky, ukradene zrcatko, vylomene zrcatko apod.) - vzdy se to
stalo v noci a na osvetlenem miste - primo nebo kousek vedle pod
osvetlovacim telesem.

Tomas Hynek

Astronomická pozorování vizuálně, fotograficky a ccd technikou
http://thynek.wz.cz/