[Svetlo]RE: Faktor 4 v osvetleni

Jan Hollan
Wed, 21 Nov 2001 20:26:18 +0100 (CET)

(verze s jistě korektní diakritikou viz archiv
 http://amper.ped.muni.cz/svetlo/a )

Vážené kolegyně a kolegové,

(smím-li Vás tak nazvat, sám jsa autodidakt co se týče osvětlování),
jsem moc rád, že se diskuse o nežádoucích vlivech venkovního osvětlování
rozběhla.

Já si rád každý problém důkladně rozmyslím, než začnu argumentovat, to je
také důvod, že jsem dosud nenapsal odpověď na články paní inženýrky Aleny
Muchové (ve Zpravodaji a stručnější ve Světle). Neporozuměl jsem totiž
ještě přesně tomu, proč někdy dávají svítidla s vodorovným sklem o tolik
horší výsledky pro velkou rozteč stožárů než svítidla s mírně vypuklým
spodním krytem. Odraz od skla, ani jeho vyšší pohltivost, to úplně
nevysvětluje.  Data od firmy Schréder nemám, abych mohl prostudovat ta
samá svítidla, vzal jsem tedy GE s veřejně dostupnými fotometrickými
údaji, ale ještě jsem se nenaučil počítat veškeré údaje, které vyžaduje
norma, vč. indexu oslnění. Když totiž respektovat normu, tak všechny
požadavky, ne jen vybrané. Koupil jsem si ale Rendering with Radiance
(můžu půjčit), tak se to naučím.

(Mimochodem, požadavek 0cd/1000lm do 90 stupňů a výše, který je stanoven
v zákonech mnoha regionů (proč, napíšu snad v pátek, to bude současně
odpověď na příspěvek doc. Gašparoviče), lze spolehlivě splnit i s mírně
vypouklým spodním krytem, je-li zboku zakrytý. Už jsem taková svítidla
viděl. Více o tom na italských stránkách
  http://www.vialattea.net/cielobuio/
 -- vodorovné sklo je jen jednou z možností, ne nutností. Dokonce jej lze
splnit i s post-top svítidly se zcela viditelným spodním čirým krytem,
jako jsou např. některé Promenade od
   Linkname: Period - Products - Architectural Area Lighting

Omezím se teď na stručné shrnutí, jak je to s tím Faktorem 4. Podobně jako
v jiných případech, o kterých se ve stejnojmenné slavné knize píše, se
takového snížení spotřeby dosáhne jen celým souborem opatření.

Sami jste slyšeli (nebo si můžete přečíst ve sborníku Svetlo2001), že už
v dnešní praxi se dosahuje při modernizaci osvětlovací soustavy snížení
spotřeby elektřiny téměř na třetinu -- to je onen příklad z Trenčianských
Teplic. Jiný příklad je ten starý z Barloventa z Kanárských ostrovů (tam
místo starých luceren dali nové GE Salem TRCR), opět spotřeba klesla
třikrát, a to bez tlumení osvětlení v noci (na rozdíl od příkladu
slovenského). V tomto případě bylo skutečně všechno světlo, i z ozdobných
luceren, směřováno dolů. Kombinací všech dostupných technologií
docílit snížení spotřeby na čtvrtinu skutečně nezřídka lze -- na těch
Kanárských ostrovech by mohli nočním tlumením jistě spotřebu snížit na
polovinu dnešní, tj. celkově na šestinu původní.

Faktor 4 se dá jen zřídka docílit pouhým dokonalým směrováním světla
oproti současnému stavu. Průměrné množství světla, které jde ze svítidel
rovnou do nebe, je totiž celosvětově odhadováno ,,jen`` na třetinu. Stejně
velké úspory lze ale docílit nočním tlumením, což všichni samozřejmě dobře
víme, ba i úspory větší. Když k tomu připočteme nepřehnané světelné toky
(dnes snáze dostupné, díky menšímu poklesu toku z lamp a svítidel),
nejúčinnější světelné zdroje a předřadníky, Faktor 4 je na světě. (Ostatně
alespoň ve svých novějších textech, které si ještě pamatuju, o tom píšu
vždy takto. Nesrovnávám jednu moderní techniku s jinou, ale nejlepší
dnešní se dnes instalovanou.) Už se těším na realizaci někde u nás.

Omlouvám se, dnes toho už víc napsat nestihnu, žena má narozeniny...

zdraví Jeník Hollan

PS.
 Dnes jsem dopsal funkční verzi prográmku, který mi umožňuje vyznat se ve
spoustách *.ies souborů a vybrat ty, které mě zajímají (tj. FCO dle
definice IES, případně jen vyhovující lombardskému zákonu -- ty nemají
limit na svítivost do 80 stupňů), viz např. volně dostupný archiv
   Linkname: [Darksky]ies files made readable (fwd)
 -- kdyby se někomu hodil, budu rád, vystavuji i binárky pro linux a dos.

 Odepsal bych dřív, ale to víte, když má člověk v hlavě rozepsaný
program...