[Svetlo]Re: Obrana proti koulim

Jan Hollan
Tue, 6 Nov 2001 17:07:12 +0100 (CET)

(zarucene korektni diakritika viz dnesni prispevek v archivu
 http://amper.ped.muni.cz/svetlo/a/ )

Vážený pane Nováku,

děkuji Vám za dotaz, který mi Dr. Grygar postoupil. Ono se všechno nejlépe
osvětlí na příkladech ze skutečného života...

Dokud nebude svícení zbytečnými, ba škodlivými směry omezovat zákon, dělat
se nedá moc nic. Normy totiž mluví jen o dolní hranici množství světla na
vozovku či chodník, o horní už ne, a o svícení jinam už teprv ne
(s výjimkou oslňování řidičů, ke kterému se ale staví velmi benevolentně).

V diskusích s praktiky jsem si povšiml, že za své poslání někteří považují
osvětlit jedním vrzem i fasády a že koule se jim proto zdají nejlepší.
Ptal jsem se jich, jestli se někdy zamýšleli nad tím, že možná někdo za
okny osvětlené fasády chce spát.

V mnoha regionech světa zákon skutečně takové svícení do budoucna
zakazuje, případně i ukládá lhůty, do kterých se musí nejkřiklavější
případy napravit. Snažíme se, aby tak tomu bylo i u nás. Je to pro mnohé
úplná novina, ostatně většina zákonů tohoto typu je z posledních několika
let. V anglicky a italsky mluvícím světě se ale odborná a občanská diskuse
na toto téma vede už více než deset let, každý se s ní a spoustou
publikací může seznámit.

Naše současné iniciativy viz http://svetlo.astro.cz a odkazy tam uvedené.

zdraví Jeník Hollan

PS.
 Koule jsou populární také proto, že architekti i komise, posuzující
výsledek, se na svítidla dívají zásadně ve dne, tak se také svítidla
objevují i v katalozích výrobců. Mnozí výrobci nezveřejňují více, než
pohled na svítidlo ve dne, jeho světelné vlastnosti tají (např. Schréder).

 Když jsem se jedné brněnské architektky, zodpovědné i za lampy,
v podobném případě (šlo ale o ,,lucerny``, nikoliv koule) zeptal, jestli
tam byla i v noci, povídala: ,,no, to se nám nějak nepovedlo...``.