[Svetlo]Tma nad mestem (fwd)

Jan Hollan
Mon, 11 Dec 2000 01:09:10 +0100 (CET)

---------- Forwarded message ----------
Date: Mon, 11 Dec 2000 01:08:13 +0100 (CET)
From: Jan Hollan <jhollanAamper....muni.cz>
To: Rovnost <brndenikArovnost...>
Subject: Tma nad mestem

(Reakce na článek v Rovnosti ze středy 6. prosince 2000, str. 3)

           Tma má být nad městem, ne ve městě!

Větu ,,V noci má být ve městě tma...`` jsem nikdy neřekl
a nenapsal ani já ani žádný jiný astronom. Zato opakovaně říkám
a píši, že lampy mají svítit jen do těch směrů, kam si to opravdu
přejeme. Určitě tedy ne rovnou do očí a do nebe. Správně mohou
svítit jen tehdy, když jsou dole zakončeny vodorovným sklem místo
bachratým plastovým víkem. Takové dobré lampy se v Brně táhnou od
nádraží až k Červenému kostelu.

Jen když lampy nesvítí do očí, vynikne krása budov, jako třeba
Červeného kostela. Budovy přitom stačí osvětlit nepříliš silně.
Od jedenácti do pěti ráno, když na ně sotva kdo hledí, je dost
zbytečné je osvětlovat, vkusné by tehdy bylo leda velmi slabé
osvětlení. Podobně slaběji by mohly v této době svítit i uliční
lampy, ostatně v mnohých obcích to tak je.

Více informací viz http://svetlo.astro.cz.

Jan Hollan, 10. prosince 2000

PS.
 Nebude-li v novinách tolik místa, vypusťte prosím prostřední
odstavec. Ve velké nouzi lze zveřejnit jen první a poslední větu,
tedy dementi ,,výroku`` nad nadpisem článku a odkaz na autentické
informace.

PPS.
 Trochu mne mrzí, že paní redaktorka Kateřina Konečná s přípravou
článku v pondělí 27. listopadu tak spěchala, že nemohla počkat na
podrobnější informace do úterý. Článek ale vyšel v překvapivém
znění až o osm dní později. Snadno jsem v něm mohl mezitím
navrhnout změnu asi pěti slov, aby nebyl matoucí...