[Ufo] 10. 9. 2006 (nedele) 20 h ... min, bolid

> Sent: Sunday, September 10, 2006 10:23 PM

> nevím, zda odesílám svůj dotaz na správnou adresu, ale dnes jsem
> odjížděl autem z oblasti Havlíčkobrodska a přibližně u obce Vě* Skála -
> jel jsem po této silnici v čase okolo 20,17 minut jsem viděl ze směru
> jihovýchodního padat METEORIT či něco podobného, co zanechávalo na
> obloze dost značnou světelnou dráhu. Nevím, zda Vaše hvězdárna tyto
> ukazy sleduje, ale jako člověk, který často se pohybuje v přírodě , tak
> jsem již dlouho neviděl takto padat "hvězdu". Mne zajímá, zda jste tento
> [...]

Vážený pane doktore,

na naší hvězdárně je v neděli večer zavřeno, tak mi nezbylo než počkat,
jestli se nějaké záznamy neobjeví na stránkách Astron. ústavu, až tam po
deseti dnech odhalí i časy pozorování. Objevily, jsou tam tři. Viz
  http://meteor.asu.cas.cz/db/report
 -- můžete přidat to své, bude užitečné.

Skoro určitě šlo o jasný meteor, jakému se říká taky bolid, anglicky
fireball. Jsou to svítící páry z rychlého tělesa, ve výšce desítek
kilometrů nad zemí (někdy i sta kilometrů). Když z toho někdy zbude
meteorit (musí jít o hodně pevné těleso a pomalé, tj. pohybující se zprvu
v atmosféře nanejvýš tak 20 km/s), ten pak už padá nenápadně (když se
těleso zabrzdí pod 3 km/s, už se neodpařuje, a zvolna stydne, během
desítek sekund tzv. temného pádu na zem.

s pozdravem
 RNDr. Jan Hollan, Hvězdárna v Brně