[Ufo]31. 3. 2001 (patek), aurora (popis)

Jan Hollan
Fri, 18 May 2001 12:04:38 +0200 (CEST)

Poněkud opožděně zde zveřejňuji pěkný osobní popis hlavní (večerní) fáze
aurory v noci na prvního apríla. Dál na západ lidé tuhle auroru viděli
jako velkolepější, někteří měli dojem, že byla skvělejší než ta před
rokem. Ale možná tam tu neviděli celou.

Ještě připomínám, že následující auroru pozoroval Kamil doma opravdu
důkladně i přes bídné počasí a jeho pozorování bylo asi jediné na východ
od EU, které bylo zveřejněno na
   Linkname: Auroral Activity Observation Network

zdraví Jeník

---------- Forwarded message ----------
Date: Mon, 09 Apr 01 00:23:01 +0200
From: ok2reaAprgate....muni.cz
To: hollanAped....cz
Subject: Polarni zare

Ahoj Jeniku,
                pisu Ti jen nekolik malo vet o minule polarni zari.
Nevenoval jsem jejimu sledovani tolik pozornosti jako te predesle pred rokem,
kde jsem si zaznamenaval presne casy a vzhled. Bylo to zpusobeno tim, ze nebyla
ani zdaleka tak vyrazna (odhadl bych to v pomeru tak 1:10 mozna i vic) a pak,
ze to byl vecer "venovany" oslave planetky 14124 Kamil.
Jak jsme si ji vsimli. Byli jsme v Ondrejove pred kopuli 65cm dalekohledu a
Sometem jsme pozorovali 2 komety - cerstve zjasnelou C/2001 A2 (LINEAR) a
C/1999 T1 (Mcnaught-Hartley). Prave jsem hledal druhou zminenou kometu a v tom
mne Martin Lehky rika, ze je nejaky nacervenaly sever (myslel oblohu nad
severnim obzorem ktery neni idealni, jsou pomerne blizko stromy). Samozrejme
jsme vedeli, ze polarni zare se da ocekavat, protoze byla vysoka slunecni
aktivita v poslednich dnech. Rekl jsem mu, ze to mozna bude jen svetlo od
Prahy a pokracoval jsem v hledani a poocku sledoval co se bude dit.
Behem chvilky jsme si vsimli zmeny, cerveny nadech oblohy nad severem se
zvyraznil. To uz nam bylo vse jasne. Martin videl pred touto uz 2 polarni
zare, ja tu minulou pred rokem. Bezeli jsme asi 50 metru severne, aby nam
neprekazely stromy. To uz se zacaly tvorit svisle pruhy bile barvy nad SSZ
obzorem (okoli Kasiopeji) a u nich cervena "oblaka".
Misty byly videt cirry nasvicene Mesicem. Zacatek byl nekdy kolem 21:30 SELC,
ale presny cas jsme nezaznamenavali. Ihned jsme bezeli pro
Petra Pravce a Petera Kusniraka, kteri byli v kopuli a pozorovali 65cm
dalekohledem a CCD. Zacali jsme obtelefonovavat z mobilu nase zname, predevsim
kolegy astronomy. Nekteri byli na prijmu a ihned zacali pozorovat, nekteri meli
pouze schranku. Cela tato cast kterou jsme videli trvala tak cca pul hodiny.
Asi 3x za tuto dobu se na nekolik minut utvorily svisle pruhy, nacervenale
zabarveni oblohy nad severem bylo po tuto celou dobu. Pruhy nebyly videt
vetsinou primo nad severem, ale casteji nad SSV a SSZ. Nebyl videt prilis
jasny severni obzor na rozdil od zare pred rokem (ikdyz neznam samozrejme
tak presne vzhled obzoru v Ondrejove v porovnani s obzorem u nas v
Lelekovicich). Celkova napadnost teto zare oproti te pred rokem byla
jak jsem jiz uvedl mnohokrate mensi a to jak v plosnem rozsahu
(tentokrat sahaly pruhy maximalne do 40 stupnu nad obzor oproti
temer zenitu pred rokem), tak v jasu svislych pruhu i cerveneho "podkladu" a
rovnez v rozsahu azimutu (pred rokem byly viditelne svisle pruhy temer od
zapadu pres sever az k vychodu, tentokrate byl maximalni rozsah uhlu asi 2/5
rozsahu zare z 6./7.4. 2000). Mensi napadnost letosniho ukazu nebyla ale
prilis zpusobena rusenim Mesice; mhv byla i pres jeho "svit" nad severnim
obzorem blizka 6 mag. Po 22.h SELC jsme tedy dokoncili pozorovani komety
1999 T1 a jeste chvili sledovali, jestli nezacne dalsi faze zare.
Takze tolik tedy muj dojem. Kolem 23h SELC jsme se odebrali dolu do Ondrejova
"slavit" planetku. Dalsimu sledovani deni na obloze jsme se prilis nevenovali.
Ikdyz tato zare nebyla prilis napadna, bylo to velmi mile a kdyz jsem Petrovi
dekoval za moznost slavit v Ondrejove, tak jsem mu taky dekoval, ze zaridil
polarni zari, s cimz jsem nepocital :-))))))))))

Mej se fajn Jeniku, priste uz zase budu vse zaznamenavat presne jako mam
ve zvyku...
                  Zdravi  Kamil