[Svetlo]Svetla ve Figueres

Jan Hollan
Mon, 16 Sep 2002 20:05:29 +0200 (CEST)

> Vazene damy a panove,
>
> i kdyz budu muset zapocit poctvrte s lovem Bobrika velkeho mlceni, nemohu se
> nepodelit o obrazky z hlavniho mesta temnonebniku - Figueres. Odkaz najdete
> zde: http://www.dql.cz/CIE/CIE.html
>
> Zdravi vas
>
>                               Tomas Bobr Maixner

Díky popudu ing. Maixnera jsem se na město Figueres katalánských
kolegů na symposiu v Luzernu (byli tam Pere Horts Font a Ramon
San Martin) zeptal.

Ve Figueres s nápravou špatného osvětlení začali v roce 1995.
Nenapravili jej ještě zdaleka celé; ani tam, kde už ke změnám došlo
(s úsporami asi třetiny elektřiny), nebyly zdaleka všechny takové,
jaké by měly být. Jistě i proto, že trh s neznečišťujícími svítidly byl
tehdy ještě mnohem chudší. Popravdě řečeno, v Evropě se rozvinul díky
italským výrobcům právě až na základě jednoznačného a srozumitelného
požadavků zákona Lombardského z března 2000: nesvítit vůbec nahoru. Nová
italská svítidla nyní velmi levně sestavují a nabízejí i čeští výrobci.

Další změny by měly nastat nyní, poté, co se katalánští poslanci v květnu
2001 jednohlasně přijali zákon požadující radikální snížení světelného
znečištění.

Snížení (nikoliv pouhé zbrždění růstu) lze čekat jen při vyloučení svícení
do nežádoucích směrů (do nebe, oken, očí -- právě oslnění svítidly vede
k nekončícím požadavkům na ,,více světla``). To lze formulovat různě
složitě, ale nejjednodušší požadavek se ukazuje jako nejúčinnější. Na
valné většině kvalitních svítidel se pozná jejich vlastnost, že nahoru
svítit nemohou, na první pohled. To katalánští kolegové vědí a lze
doufat, že ve městě, kde Pere Horts Font sídlí, to také plně uplatní.

Více informací o vývoji (samozřejmě, i tam je teprve na začátku)
v Katalánii viz
   Linkname: Cel Fosc - Evita la contaminació lumínica

Jeník Hollan

PS.
 pěkný přehled neznečišťujících svítidel je obrázek
   Linkname: fig04.jpg (46995 byte)

 -- komentář k němu je samozřejmě
   Linkname: Visual Regolamento di Attuazione LR17/00

 a anglicky viz odkazy v dnes již zmíněném
             http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public/msg00078.html