[Svetlo]Omluva

Ludek Vasta
Mon, 6 May 2002 10:08:20 +0200 (CEST)

Preji krasny den,

jeste jednou reaguji na dopis Tomase Maixnera, vcera v noci jsem mohl jen
castecne.

On Sun, 5 May 2002, DQL wrote:

>    Kdykoliv jsem zde neco napsal, okamzite jsem byl napaden.

Tahle veta se mne asi netyka, protoze jsem se vyjadroval jen k
interpretacim ruznych tvrzeni - viz diskuse na prelomu listopadu a
prosince 2001.

> A kdyz uz padla zminka o kupcicich... pan Stupka pouzil nepresny vyraz. Ale
> na mnohych mistech se pise o "obchodnicich se svetlem" atd. (neuvadim,
> protoze nechci hledat a zaroven nechci byt nepresny), kteri se brani zakonu
> z obavy o sve zisky. ... Vysvetlete mi, proc by to delali.

Na to jsem se ptal take. Dokonce dvakrat. A pridal jsem take pravdepodobna
vysvetleni, ktera cloveka napadnou pri snaze pochopit nektere vyroky
svetelnych techniku. Se svymi pochybami jsem ovsem nelezl do sdelovacich
prostredku (noviny, tisk, televize), ale zeptal jsem se primo v teto
konferenci, kterou ctou minimalne dva svetelni technici (pp. Maixner a
Kotek; ze je pan Stupka svetlar, se jen domnivam, ale jist si nejsem -
adresa je z Krajske hygienicke stanice v Plzni, tipoval bych to na
hospodarsko-technickou spravu). Snazil jsem se proste o ferovy pristup "z
oci do oci" (v jeho elektronicke verzi).

Dotaz jsem uvedl slovem "obvineni" (uvozovky vyznacovaly, ze slovo
obvineni je treba brat s nadsazkou, jak jsem ostatne vysvetlil hned v tom
samem dopise o kousek dal) a poslal to do teto konference 25. unora 2002
(Subject: Re: naklady kolem hvezdaren a na regulaci - byla to odpoved panu
Kotkovi). A zopakoval to stejnymi slovy o dva dny pozdeji, tedy 27. unora
2002. Ten dopis Tomas Maixner prokazatelne cetl, protoze jsem tam psal i o
jeho smesovani pojmu "rozhledna" a "hvezdarna" (resp. jsem citoval clanek
Miroslava Koreckeho z LN, ktery uvozovkami vyznacoval primou rec pana
Maixnera) a na tu rozhlednu nyni reagoval (viz take nize). Tak ja zde
zopakuji to "obvineni" potreti. To obvineni berte zase jako moznou
interpretaci chovani a vyroku nekterych svetelnych techniku.

# Na zaver bych si dovolil jedno male "obvineni". Doufam, ze ho hned
# presvedcive vyvratite.
#
# Ze strany svetelnych techniku (at uz od Vas nebo od Tomase Maixnera) jsem
# zatim slysel jen duvody "proc to nejde". Ale zatim jsem nejak od
# svetelnych techniku nezaznamenal navrhy "jak to tedy udelat lepe". Jak
# lepe zamezit plytvani penezi svicenim do vzduchu. Jak zamezit oslnovani
# ridicu. Jak zamezit sviceni do oken loznic.
#
# Tyto vase postoje mne pak vedou mne k takovym koncum, ze si rikam, ze v
# tom jsou prachy. Ze i kdyz treba Eltodo dava v Praze nejake pomerne slusne
# lampy, tak ty stare chce za babku strelit do mensich obci - firma by
# ziskala penize za stare lampy a jeste by usetrila na likvidaci tech
# starych svitidel, byl by to totiz pak problem tech obci. Takove jednani by
# firme novy zakon znemoznoval (nebo alespon ztezoval). A nebo ze na
# planovanou rekonstrukci prazskych lamp uz si Eltodo nasmlouvalo cele cargo
# lamp, ktere by ne zcela vyhovovaly navrhovanemu narizeni vlady, a firma by
# pak nevedela, co s nimi (tedy penize utopene v zasobach nepotrebnych
# dilu). Dalsi interpretaci je urazena profesionalni jesitnost: Vy dlouha
# leta pracujete v osvetlovani ulic a pak prijde nekdo z venku (co na tom,
# ze je to vzdelanim fyzik) a zacne kritizovat Vasi praci.

>    Prosazenim "vasich" zasad se sice nekde svetelne znecisteni snizi, avsak
> za krutou cenu. Vysoke investicni a provozni naklady, zvysenou nehodovosti a
> kriminalitou (tu take ignorujete, neb vas pan kolega z Australie napsal, ze
> to tak neni - asi proto zlodeji a darebaci cekaji se svymi rejdy na tmu.
> Proc se v Ostrave obchoduje s drogami v noci? Velice nerad jsem byl
> svedkem)..

Tomu nerozumim. Chapal bych vyssi investicni naklady, ale uz ne provozni.
Kde by ty vysoke provozni naklady mely vznikat, kdyz se budou pouzivat
uspornejsi lampy a prestane se sviti do nezadoucich smeru? Proc by se mela
zvysit nehodovost, kdyz ucastnici silnicniho provozu (ridici i chodci)
nebudou oslnovani? Jak by se mela zvysit kriminalita, kdyz svetla nebudou
oslnovanim prispivat k vytvareni temnejsich stinnych zakouti? (Radeji
znovu vysvetlim, ze ty temnejsi stiny vznikaji tim, ze oko musi kvuli
oslneni zuzit zornicku, takze oko je prizpusobeno na ten nejsilnejsi zdroj
svetla [lampu] a mene jasne plochy pak vidi hure nebo vubec.)

>    Existuje rozumne reseni, ktere snizi svetelne znecisteni vice nez zpusoby
> vami navrhovane. Bude stejne drahe jako vami pozadovane, mozna levnejsi. Ale
> rozhodne bude provozne vyrazne mene nakladne a nebude nikoho ohrozovat.

K tomuto jsem psal uz v noci, ze bych se rad s tim resenim seznamil. Tak
to ted radeji zopakuji, aby to nikdo neprehledl.

> Nechci diskutovat o nesmyslnosti zridit ochranne pasmo kolem Petrinske
> hvezdarny (uz jsem zase zacal psat rozhledny - pry jsem to nekde napsal a
> tim si utrzil ostudu), protoze i kdyby se zhaslo kilometrove okoli, tak to
[...]

Tady je videt, ze pan Maixner muj prispevek o jeho pleteni pojmu
*rozhledna* a *hvezdarna* cetl. I kdyz mozna ho necetl, protoze pise "pry
jsem to nekde napsal" a pritom ja jsem podal presny zdroj a citaci. Pokud
vsak pan Maixner muj prispevek necetl, pak by to svedcilo spise o necem
jinem: ze pan Maixner nazory jen pise, ale necte nazory jinych - coz je
ovsem take zajimave pojeti diskuse... Ale je mozne, ze pan Maixner prijde
s jinym vysvetlenim a vyvrati tim me obavy z predchozi vety. Zvlaste kdyz
je autorem i nasledujiciho odstavecku, ktery zde ponechavam pro ponauceni.

>    Trvam na rozumne komunikaci a hledani RESENI bez dogmatickeho a
> fanatickeho plkani nesmyslu a odmitani jakychkoliv argumentu druhe strany.
> Pokud se tak stane, rad budu komunikovat. Pokud nikoliv, stahnu se do tajne
> bile sekty.

Mjejte se pjeknje

Ludek Vasta

Ludek Vasta                                  University of Economics
ludekAsorry....cz                                            Prague
tel.: +420-2-7191.4703/270                            Czech Republic